Těhotenství není vždy pouze nádherné povznášející období plné plánů a natěšenosti na miminko. Často jej doprovázejí různé více či méně příjemné projevy, se kterými některé těhotné ženy bojují dlouhé měsíce někdy až do samotného porodu. Mnohých nepříjemností přitom není tak těžké se zbavit nebo jejich projevy alespoň zmírnit.

Celodenní „ranní nevolnosti“

Pojem „ranní nevolnost“ jistě nevymyslela žena, která prožila těhotenství. Většinou jsou totiž tyto nevolnosti neustálé a celodenní. Některým ženám postačí vyhýbat se jídlům, které jim nevolnost působí, jiným stačí jen ucítit výraznější vůni a nevolnost se dostaví v plné síle. Hlavní příčinou těhotenské nevolnosti je nadbytek hormonu HCG, což je těhotenský hormon, jehož hodnoty vypovídají o změnách v těle těhotné ženy. Produkce tohoto hormonu je tedy nutná a v případech nevolnosti se musíte zaměřit na zmírnění jejich projevů. Nevolnost můžete zmírnit:

  • zvýšením cukrů před snídaní (stačí jen malá sušenka nebo suchar),
  • vydatnými snídaněmi a lehkými večeřemi,
  • obohacením jídelníčku vitamíny z ovoce a zeleniny,
  • dodržováním pitného režimu,
  • fenyklovým, heřmánkovým nebo meduňkovým čajem,
  • vyhýbáním se zadýchaných a přeplněných prostor,
  • absencí stresu.

Nepohodlný spánek a pohyb

Dalším nadlidským úkolem je pro těhotnou ženu nalezení nové spánkové polohy a to obzvláště v pokročilejším těhotenství. Jestliže jste byly zvyklé spát na břiše, měly byste si hodně rychle začít zvykat na jinou polohu, nejlépe na boku. Spánek také mohou zpříjemnit speciální polohovací polštářky pro těhotné i vhodná matrace do postele. Také v pohybu jsou těhotné ženy mírně omezovány. Je však důležité umět si vyhovět. Aktivní ženy často cvičí během těhotenství beze změny, jen je potřeba vynechat cviky, které by mohly ohrozit miminko. Je to skvělá příprava pro snadnější průběh porodu. Těhotné ženy, které nebyly  zvyklé na pohyb před otěhotněním, by to neměly přehánět. Pro udržení kondice postačí dlouhé procházky a těhotenské cvičení, kde vám profesionální trenéři poradí, které cviky vám pomohou a které jsou už naopak nevhodné.

Proměny těla i tělesné váhy

Největším strašákem pro těhotné ženy bývají jejich tělesné změny. Většinou mají strach, že se přestanou líbit partnerovi, nebo že je tato proměna trvalá. Obojí je nesmysl. Je však potřeba o své tělo pečovat i během těhotenství. S váhou lze bojovat těhotenským cvičením i vhodným stravováním. Proti striím existuje celá řada masážních přípravků, kterými pokožku na břiše, stehnech a zadečku zpevníte. Pokožka je pak pružnější a lépe snáší nárůst váhy bez popraskání kůže. Mnoho budoucích maminek využívá těhotenské pásy, které navíc zabraňují i bolesti zad při časté chůzi. Pro hladší porod je dobré připravit pravidelnými masážemi na velkou zátěž také hráz, která se při porodu většinou nastřihává, pokud není dostatečně pružná. I na tuto péči existuje celá řada speciálních olejů. Všechny komplikace a nepříjemnosti zažívané během těhotenství však bohatě překoná jediný okamžik, kdy své miminko vezmete poprvé do náruče a proti jeho existenci vám strie, nevolnosti i nadváha přijdou jako malicherný souboj se zbytečnými obavami.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na