Kdo by neznal banán. Na stole ho najdeme téměř v každé domácnosti, stačí se podívat dětem do svačinových boxů či batůžků při výletě na kole a těžko bychom mohli konkurovat jiným ovocem. Banán je skutečně velmi zdravé ovoce, rozšířené po celém světě, kde je mimo jiné zdrojem obživy pro miliony lidí. Řekneme si tedy zdravotní účinky banánu.

Kde se vzal, tu se vzal…

První zmínky o banánu jsou sice již z Dálného východu, ale postupem času lidé přišli na to, že se dá dobře pěstovat všude tam, kde je vlhké a teplé podnebí. Další domovinou se jim proto stala Afrika nebo Jižní Amerika. Banány se musí sklízet nezralé, aby se při převozu do cílových zemí neponičily. V chladírnách přepravních lodí se udržují v nezralém stavu při teplotě 13 stupňů a teprve po dozrání míří na váš stůl.

Plod na „zip“, který v sobě skrývá mnohé účinky

Konzumace banánů je rozšířena napříč generacemi. Již v kojeneckém věku se z mléčné na pevnou stravu přechází právě banánovými kašemi či pyré. V dětství a ve školním věku nenajdete dítě, které nemiluje banány, stejně jako muže v produktivním věku, kteří věří v jeho účinky pro svoji „chloubu“. Velmi dobře se hodí i pro staršího člověka, který má již problémy s chrupem, případně nemocného pacienta po operacích. Jako jedno z prvních dietních jídel se jim podávají právě rozmělněné banány.

Účinků je nespočet. Vzhledem k tomu, že obsahují velké množství sacharidů, člověka dokonale zasytí a přitom ho zásobují cennými živinami. Velmi důležitou látkou, kterou banány obsahují, je draslík. Ten je mimo jiné důležitý ke snížení krevního tlaku, protože uvnitř buněk vyplavuje vodu. Kromě toho banány obsahují velké množství vitamínu A, C a také vitamíny skupiny B.

Díky draslíku tedy nepůsobí jen na snížení hypertenze, ale také odvodňují tělo, čímž snižují tělesnou hmotnost. Dále zbavují tělo jedovatých látek, pomáhají snižovat vyšší hladinu cholesterolu v krvi a posilují imunitní systém. Jsou využívané i při nespavosti, jelikož uklidňují nervy a navozují pocit klidu. Máte-li podrážděný žaludek, nebo trpíte poruchami střevních funkcí, zkuste banánovou „dietu“ a uvidíte, jaký balzám svému zažívání dopřejete.

Kupovat žluté nebo zelené plody?

Nejvhodnější je vybírat skutečné sytě žluté banány, bez známek hnědého zbarvení. Banány s hnědými tečkami začínají v teple rychle hnít. Zatímco ty zelené, které nakoupíte proto, aby právě brzy nezhnědly, však nemají typickou banánovou chuť a ztrácí na sladkosti. Banány rozhodně nepatří do ledničky. Díky tepelnému šoku, který jim při vložení do chladničky připravíte, ztratí schopnost dozrát a budou již jen měknout a hnědnout. Do sytě zdravé žluté barvy určitě nedozrají.

Přesto, i v dnešní době, plné chemie se ani banány nevyhnou chemickému ošetření. Vzhledem k tomu, že banány rostou až dvacet měsíců, chemické ošetření proti plevelům, škůdcům či chorobám, je více než nutné. Jenže takové dlouhodobé působení chemických jedů se projeví negativně, jak na chuti samotného banánu, tak na množství nezdravých látek, které člověk do těla dostane.

Draslík versus sodík

Tyto dva minerály spolu pracují, ale zároveň dělá každý něco jiného. Oba spolu transportují živiny do všech mnoha milionů tělesných buněk. Ale zatímco sodík na sebe váže vodu a zvyšuje krevní tlak, draslík působí opačně. Pokud tedy milovníci soli, slaných jídel a slaných chipsů mají zvýšenou hladinu sodíku v těle, budou pravděpodobně trpět nechtěnými příznaky. Tedy srdečními obtíži, únavou či podrážděností.

Z toho vyplývá, že je-li hodně sodíku, je logicky málo draslíku. A zde je kámen úrazu. Dbejte na rovnovážný přísun sodíku s draslíkem, a bolesti hlavy s nespavostí a vysokým krevním tlakem se vám budou vyhýbat obloukem. Stačí jeden banán denně. To snad stojí za to, ne?

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na