Teď možná pookřeje většina vegetariánů, zato milovníci masa si jen odfrknou. „Sója? Místo pořádného jídla? Ani náhodou…“ Upřímně, jistý druh skepse je na místě, přece jen žijeme ve světě, kde má každý člověk právo na svůj názor, ale co kdybyste nejprve ochutnali a teprve poté se rozhodli? A jaké má vlastně sója účinky na lidský organismus?

Sója a její blahodárné účinky na lidský organismus

Sója je vlastně luštěnina, která je však schopna nahradit živočišné bílkoviny, kterých má lidské tělo mnohokrát pomálu. Nejdůležitější látkou jsou aminokyseliny, tedy látky, ze kterých se tvoří bílkoviny. Za normálních okolností se vyskytují pouze v mase, což může dělat sóju v očích „masožravců“ přijatelnou pochutinou, protože sóju může maso v jídelníčku s klidem nahradit. Navíc obsahuje velké množství nenasycených mastných kyselin a zdravých tuků, které chrání srdce před ukládáním aterosklerotických plátů a následnému vzniku infarktu.

Díky velkému množství prospěšných aminokyselin aktivuje metabolismus bílkovin, omlazuje buňky a aktivuje jejich růst, pomáhá proti zhoršené paměti. Je skvělým pomocníkem při žaludečních obtížích, pomáhá proti únavě, apatii, zklidňuje podrážděné nervy a zmírňuje stres či napětí. Podporuje hubnutí, pomáhá při zrakové únavě a čistí játra. V neposlední řadě se podílí v boji proti zánětům v těle, což se pozitivně projevuje i při revmatismu.

Revmatická bolest je velice nepříjemná

O takové bolesti lze mluvit tehdy, pokud dojde k ochromující, drásavé bolesti, která se ráda stěhuje do různých částí těla, ale její hlavní místo je především v kloubech a měkkých tkáních. Hlavní příčinou bývá většinou průvan, prochlazení či promáčení, ale svou roli zde hrají i bakterie či viry. Velkým problémem však bývá nedostatek pohybu, úraz či jednostranné zatížení pouze určitých svalových skupin. Takové situace mohou často vyvolat nepříjemné bolesti.

Jaká je nejvhodnější léčba?

Ta se odvíjí podle druhu a lokalizace bolesti. Při ochromující bolesti povedou naše kroky asi okamžitě do ordinace lékaře, který nám pomůže utišujícími protizánětlivými léky. Ty časem pomohou, ale nezaručí, že se stejný problém již nevrátí. Proto je velmi důležitá prevence. Dbejte na to, abyste neprochladli, vyvarujte se jednostranného zatěžování (třeba v zaměstnání), zkuste sportovní aktivity (plavání, jízda na kole, chůze) a udržujte své tělo v teple. Nebojte se teplých ponožek či teplého spodního prádla.

V každém případě je důležitá strava a změna jejich návyků. Kdo rád kouří, vzdejte se, alespoň na čas, oblíbené cigarety. Milovníci kávy by si měly na nějakou dobu odříct svůj šálek tureckého moku, což platí i pro příležitostné vyznavače piva či vína. Změna jídelníčku bývá pro člověka asi největší problém, ale bez něj „plody ovoce“ asi neporostou. Vyřaďte ze stravy živočišné tuky, které jsou obsaženy především v mase či uzeninách.

Stejně tak je na zvážení i půst od jídla, což kolikrát celému tělu jedině prospěje. Půstem se obecně vyčistí škodliviny z těla, a to právě revmatikům jedině prospívá. Dochází u nich totiž často k zanášení trávicího ústrojí odpadními látkami a kvůli tomu probíhá metabolismus tuků a bílkovin jen napůl. Tuky i bílkoviny se ukládají nezpracované, což bývá pro tělo velkou zátěží a pak je již jen krůček k tvorbě zánětů. Pokud byste určitý druh půstu zvažovali, vždy se však poraďte se svým lékařem, aby vás informoval o konkrétním typu vhodného půstu.

Vhodné potraviny při revmatismu

Mezi výborné pomocníky patří selen, vitamín C a vitamín E. Právě tyto skvosty chrání kloubní pouzdro před sníženou tvorbou kloubního mazu, jež je nezbytný pro pohyb kloubních ploch. Najdete je v zelí, kořenové zelenině, již zmíněné sóje, ovoci či olivách. Protirevmaticky a zároveň analgeticky působí nenasycené mastné kyseliny v avokádu, semenech, oříšcích či jádrech.

Pramen mládí na závěr

Vrátíme-li se k sóji, vězte, že sója oproti masu má jednu velkou výhodu. Aminokyseliny, které tvoří její bílkoviny, se mnohem lépe zužitkují, než bílkoviny z masa. Tento fakt ocení především lidé s nízkou tvorbou žaludečních šťáv či starší lidé, co mají problémy s trávením. Díky sóje totiž získají mnohem lepší chuť, duševní svěžest i mladistvý vzhled.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na