Císařský řez je v dnešní době stále běžnější záležitostí nastávajících maminek. Mnohdy je císařský řez nutný, jindy méně, to ale patří do rozhodnutí lékaře. Pokud jste nastávající maminka, která již ví, že bude muset rodit císařským řezem, nebo je ve vašem okolí někdo, koho tento způsob porodu čeká, třeba se mu budou hodit informace, jak cvičit po císařském řezu .

Cvičení obecně je pro tělo velmi důležité. Posilují se jím svaly, povzbuzuje krevní oběh a v neposlední řadě navozuje dobrou duševní pohodu a psychickou kondici. U novopečených maminek navíc brzké cvičení pomáhá předcházet zánětu žil, urychluje zavinování dělohy, povzbuzuje laktaci a také posiluje svaly, které byly v době těhotenství a při porodu oslabeny.

Jaké jsou správné cviky?

Jelikož císařský řez je považován za klasický operativní výkon, je nutné k němu tak přistupovat i po jeho provedení. Je tedy nutné začít cvičit co nejdříve, tedy 24 hodin po porodu. Začíná se jednoduchými cviky, přičemž se každý den pokračuje stále náročnějšími. Pokud lékař výslovně nezakáže absolutní klid, můžete začít.

První den

  • posílení prsních svalů – dlaněmi se tlačí proti sobě, zaklesnou se prsty do sebe a odtahují se od sebe lokty
  • cviky na posílení horních a dolních končetin – jedná se o běžné a nenáročné procvičování, kroužení, ohýbání, případně přitahování všech kloubních skupin. U horní končetiny se začíná vždy zápěstím, pokračuje loktem až k rameni, u končetiny dolní tentýž systém od kotníků až po kyčel.
  • posilování břišních svalů – pomocí hlubokého břišního dýchání, lehněte si na záda, pokrčte si dolní končetiny a zkuste se co nejvíce nadechnout do břišní oblasti, je dobré si pro kontrolu položit ruce na břicho, abyste věděli, že při nádechu se vám břicho zvětšuje
  • speciální cviky na pánevní dno – tento cvik je výbornou prevencí inkontinence (i u ostatních žen nerodících císařským řezem) a zároveň urychluje hojení operační rány. Tento cvik se provádí tak, že si vyberete libovolnou, vám nejpříjemnější polohu. Vleže, vsedě, či vestoje. Soustředíte se pouze na oblast pánevního dna a představujete si, že jde o dlouhé schodiště, které musíte vyjít. Musíte vyjít schody do 1. patra (což je podbřišek) a zpět. Zpočátku lze opakovat 2-3x, později alespoň 20x

Druhý den

Opakují se cviky z prvního dne, ale přidávají se zároveň další.

  • cviky na hýžďové svaly – cvik se může provádět buď na zádech, kde s pokrčenými dolními končetinami zvedáte zatažené hýždě. Anebo později na břiše, kdy stačí stahovat hýždě k sobě
  • cviky velkých kloubů – tedy ramenního a kyčelního, vleže na zádech buď zkusíte zvednout dolní končetiny a „pojedete na kole“, nebo budete přetáčet kolena na stranu. Pro procvičení kloubu ramenního si lehnete na břicho, ruce ponecháte v pozici svícnu a budete tlačit lopatky k sobě.

Další dny je vhodné postupně opakovat všechna cvičení, s tím, že vždy začínáte s vtahováním pánevního dna. Každý cvik opakujte alespoň 10x, každá žena je jiná, nesmíte nikdy cvičit tak, abyste pociťovali bolest nebo malátnost. Je vhodné postupem času zvyšovat dávky, ale vždy se řiďte možnostmi vlastního těla a vlastní intuicí.

Zhruba 5. – 8. den po operaci bývají vytahovány stehy. To je teprve ta správná doba pro polohu na břiše. Dejte si pod břicho polštář a ruce nechejte volně ležet podél těla. I když se nedá mluvit o aktivním cvičení, přesto tím napomáháte zavinování dělohy a hojení jizvy.

Diastáza? Pozor! Necvičit…

Diastáza, čili rozestup břišních svalů je celkem běžný jev po porodu. Břišní svaly se vinou zvětšujícího bříška rozestupují a po porodu se sami neumí vrátit na správné místo, chce jim proto trochu pomoci.

Lehnete-li si na záda, přitáhnete špičky prstů dolních končetin a zároveň zvednete hlavu, může se v oblasti břicha objevit výduť. Což je právě diastáza. Ale nic hrozného se neděje. Stačí nejprve zpevnit hluboké břišní svaly a teprve poté přejít na klasické posilování ostatních břišních partií.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na