Dětské kreslení – dát dítěti tužku do ruky ve dvou letech je skoro pozdě. Učit dítě znát, co dovede vytvářet barevná čára na papíře, je nutné zahájit mezi 12 – 15. měsícem. Dítě sice ještě nechápe smysl a význam prováděné činnosti, ale stisk tužky ručičkou, i když neohrabaný, je prvním krůčkem k pozdějšímu správnému držení pastelky a pera.
Batolecí údobí
Zhruba v roce a půl je dítě schopno, při trpělivé pomoci někoho z rodičů, držet tužku a pokusit se o ledabylé čáry. Nutné je, aby poznalo, co vlastně jeho ruka dovede pomocí tužky vytvořit, je to jedno z důležitých období pro pozdější smysl v rámci kreativity a estetiky. Než oslaví druhé narozeniny, je schopno tužkou napodobit kruh nebo křížek.
Starší batole, tedy dítě mezi 3-5 lety je schopno již detailnějších kreací. Nejenže postupně poznává barvy, které velmi rádo při svém tvoření používá, ale zároveň se dostává do vyššího „levelu“. Maluje totiž detaily obrázku a velmi rádo tzv. rentgenuje, čili maluje i to, co není vidět. Ve svém tvořivém světě nepotřebuje jen pastelky či tužku, rádo si hraje s plastelínou, kostkami, korálky. Postupem času si ke hře vybírá stále menší a menší detailnější částečky, velice vhodné je lego či puzzle.
Některé děti si rády vytváří své výtvory. Jejich pomocníkem často bývají barevné papíry, nůžky, lepidlo, barevné třpytky či ozdobné korálky. Dle vlastní fantazie, kterou mají právě v tomto období nejbohatší, jsou schopni vytvořit nádherné věci. Často právě v tomto období se k životu probouzí malý tvořivý genius, který do této doby spal.
Předškolní věk
V této fázi vývoje dítěte dovede dítě nakreslit postavu, a to i s přesnými detaily. Pokud tento úkol dítě nezvládne, zapomene na prsty u rukou, na boty, krk, vlasy či nos, buďte neodbytní a trvejte na tom, aby dítě postavu nakreslilo se vším, co k ní patří. Jednak jde o součást zápisu do 1. třídy, ale také je toto dobrým vodítkem k tomu, aby dítě začalo zkoumat detaily a maličkosti. Dívky jsou v tomto směru možná o něco pečlivější, ale zkuste i po chlapcích požadovat stejné nároky.
Mladší školní věk
Je to doba velkého rozvoje hrubé i jemné motoriky. V hodinách výtvarné výchovy se žáci zaměřují na pečlivě vypracované úkoly, s čímž souvisí i značná dávka trpělivosti a zručnosti. Právě tyto činnosti zároveň rozvíjí předpoklad k dobrému psaní. Jejich obrázky jsou čím dál tím více vypracovanější, jejich vymalované obrázky nemají chybu a jejich úhledné výtvory by se leckdy daly vystavit v galeriích či muzeu.
Je velmi důležité poskytnout svým dětem prostor k realizování vlastních snů. Každé dítě je jedinečné, stvořené k jiné činnosti. Někdo rád a hezky maluje, jiný skládá těžké skládačky, druhý nepustí z ruky svoji oblíbenou omalovánku, další stříhá, lepí a vytváří krásné výtvory. Je důležité v dětech najít jejich skrytou vlohu a podporovat ji. Jedině tak budou děti schopné jít v životě tím správným směrem, protože budou vědět, co je baví a co rády dělají.
Děti nepotřebují drahé dárky a hry. O mnoho vděčnější úsměv mnohdy vykouzlí „obyčejná“ plastelína nebo krabička pastelek s barevnými papíry. Pokud dětem ukážete báječný svět estetického cítění, stanou se z nich lidé plní vkusu a kreativity. Cit pro tvůrčí svět každý nemá, ale kdo podědil alespoň střípek vkusu, má ohromné štěstí, které by bylo škoda nevyužít.
Více článků najdete na portálu mamci.cz