Obvykle kolem 5. až 6. měsíce začínáme s příkrmy. Nejprve jsou zeleninové, ale asi tak o měsíc později můžeme zkoušet přidávat i maso. Jaké maso, v jakém množství a jak přidávat dětem do jídelníčku, abyste pokryli jejich potřeby?

Jakým masem začínáme a kolik jej podáváme

Začínáme jednoznačně libovým masem, a to kuřecím, krůtím nebo králičím, které jen uvaříme a rozmixujeme nebo rozkrájíme s ostatními složkami pokrmu (zelenina, brambory). V 6. měsíci stačí dětem asi 20 g masa na jednu porci, do 1 roku pak 35 g masa na jednu porci, od 2 do 3 let je to cca 50 g masa na porci a od 4 do 6 let cca 60 g masa na porci. Údaje jsou orientační a každé dítě je jiné – některé děti mají maso rády, jiné ne – o tom později.

Ryby

Ryby zavádíme do jídelníčku po ukončeném prvním roce a vybíráme ryby čerstvé (kapr), z mořských ryb filé, později i rybičky v konzervě, ze kterých můžeme připravovat pomazánky. Dáváme pozor zejména na kosti. Uzené ryby by malé děti jíst neměly.

 

Mleté maso

Mleté maso je nejlepší, pokud si jej připravíme doma, tj. nameleme z kvalitního vepřového a/nebo hovězího masa. Koupené mleté maso se snažíme zpracovat ihned po nákupu. Osvědčují se kuličky z mletého masa v rajské omáčce s rýží nebo těstovinami. Dobrou volbou jsou i karbanátky z mletého masa s přídavkem kapusty nebo kadeřávku aj.

Vnitřnosti

Vnitřnosti děti také v malém množství potřebují, protože obsahují zejména hodně železa. Doporučují se játra z mladších zvířat, ve kterých nejsou obsaženy škodliviny, a hodí se játra vepřová, telecí, jehněčí nebo drůbeží. Vnitřnosti stačí podávat jednou za měsíc a rozhodně do nich děti nenutíme – velký obsah železa mají i některé druhy ovoce a zeleniny.

Uzeniny

Uzeniny obecně nejsou vhodné ani pro dospělé ve velkém množství. Pro děti se hodí jedině kvalitní vepřová, krůtí nebo kuřecí šunka. Salámy dětem nepodáváme, protože obsahují hodně soli. Děti milují párky, ale i v tomto případě doporučujeme zařadit je do jídelníčku tak maximálně jednou za 14 dní.

Vegetariánství a veganství

Vegetariánství a veganství je vhodné pro určité typy dospělých, v žádném případě není vhodné pro dětský organismus, který roste a vyvíjí se. Nedostatek bílkovin z masa se u dítěte projeví pomalým růstem a nedostatkem železa a dalších stopových prvků – děti bývají unavené, nesoustředí se atd. Pokud jste sami vegetariáni nebo vegani, je to v pořádku, ale dětem byste pro jejich správný vývoj měli maso dopřát.

A co když děti maso nemají rády

Ano, i to se někdy stává. Nenuťte jim maso za každou cenu, protože obvykle se jedná jen o přechodné období a za čas jej budou normálně jíst. Pokud jim chcete nenásilně zařadit maso do jídelníčku, pak ho přidávejte do polévek, rozmixovaných jídel, kaší, nebo již zmíněné karbanátky se zeleninou jsou vhodným řešením.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na