Trpíte trvalými bolestmi zad nebo jste po nemoci či úraze, a bolest zad se dostavila jako doprovodný projev nepříjemné původní příčiny? Ať tak či onak, záda jsou osou celého našeho těla a jejich bolest či porucha pohybu dovede vyřadit člověka z běžného denního režimu.

Zakřivení zad

Záda každého člověka jsou tvořena z páteře, skládající se z obratlů. Těch je u dospělého člověka dohromady 33 a dělí se na obratle krční, hrudní, bederní, křížové a kostrční. To, v jakém místě záda bolí, dá ošetřujícímu lékaři znamení, o jakou páteřní část se jedná a jakým způsobem případnou léčbu provádět.

Již v dětství, konkrétně v 1. roce života, se tvoří přirozené zakřivení zad, které má mít po dotvoření podobu velkého psacího písmene S. Miminko, které začne zvedat hlavičku, utváří krční prohnutí, zvané lordóza. Po nějakém čase vzniká hrudní ohnutí, odborně řečeno kyfóza. K tomu, aby toto ohnutí vzniklo správně, je nutné postupné lezení malého človíčka. Chybou rodičů v tomto období bývá, když příliš brzy mimčo posazují nebo postavují, čímž přeskakují vývojovou fázi. Tím pádem nenastane možnost vytvoření hrudní kyfózy, což má za následek pozdější bolesti zad i nesprávný vývoj páteře.

Jakmile začnou děti chodit, je postupně dokončena poslední fáze správného vývoje páteře, a tou je bederní prohnutí, čili lordóza. Na vytváření fyziologického zakřivení páteře má výrazný vliv kvalitní vývoj svalů okolo páteře. Je proto velice důležité na své děťátko nespěchat, zbytečně nepředbíhat vývojové fáze pohybu a nechat dítěti dostatek prostoru pro vytvoření správného zakřivení páteře.

Důležitým údobím bývá u dětí puberta. V tomto období děti mnohdy vyrostou o pět i více cm, což má za následek možnost poruchy zakřivení páteře. Svaly okolo páteře nestačí tak rychlému růstu obratlů a páteř se začne „kroutit“.

Kdy zpozornět a kdy můžete mávnout rukou?

Pokud jste utrpěli úraz a pociťujete ostrou silnou bolest, lékařská pomoc je nevyhnutelným řešením. Jedině lékařské vyšetření zjistí, o jaký typ poškození jde, díky čemuž se nastaví hodná terapie.

Máte vysledovaný pohyb či postavení těla, které vám způsobuje bolest? Jediná a jednoduchá pomoc je takový pohyb nedělat. Pokud to ovšem jde. Někdy může jít o zablokovanou část svalu, se kterou si hravě poradí zdatný masér. Pokud ovšem bolesti přetrvávají a masáže jsou k ničemu, specialista – ortoped, je jediný, kdo vám může pomoci.

Bolest zad může být způsobena i zánětlivým onemocněním, třeba artritidou postižených obratlů. V takovém případě je nutné dodržovat přiměřenou aktivitu a dbát na pravidelnost cvičení.

Cvičit, cvičit a zase cvičit? Pozor, nic se nemá přehánět…

Ze všech koutů, reklam a doporučení na nás číhají věty typu, že bolest páteře a zad je nutné léčit pohybem. Doporučí-li však lékař pravidelný pohyb, případně speciální cviky, je naprosto nutné, provádět takové cvičení s odborným dohledem.

Každý typ cviku je vyvinutý na jinou svalovou skupinu, navíc je nutné provádět cvik správně. Právě fyzioterapeut vás musí nejprve naučit, jaký cvik a jakým způsobem ho správně provádět. Co dělat při nádechu, co při výdechu, jak často cvik opakovat, případně kolikrát týdně cvik cvičit a s jakými dalšími pohyby obměňovat.

Někdy je mnohem důležitější celkové protáhnutí páteře a zad, tedy při sportovní aktivitě. Jedním z nejvhodnějších sportů je plavání, kdy zapojujete většinu svalů v těle, a každá svalová skupina se procvičí. Výbornou alternativou je jízda na kole, běh či rychlejší chůze. Každý by si měl, přiměřeně věku a svému zdravotnímu stavu, vybrat aktivitu, která ho baví, a kterou je schopen minimálně třikrát týdně, po dobu alespoň 20 minut, vykonávat.

Pokud vpustíte do svého života pravidelný a zdravý pohyb, záda vám budou vděčná. Nejde totiž o to, jak zdatní jste plavec či cyklista, ale že své tělo nenecháte zahálet. Ono se vám odvděčí nejenom zdravými klouby, ale také správnou funkcí srdce, zažívání i výborně nastavenou psychikou.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

2
Komentujte

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Karel ŠevčíkJarda Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jarda
Host
Jarda

Jezte prášky, co největší množství a na všechno! Jednou vás nic bolet nebude. Čím více prášků, tím dříve bolesti skončí.

Karel Ševčík
Host
Karel Ševčík

Sportoval jsem…., před rokem (v 64)jsem chodil pochody 50km…skolióza zad. Záda bolely, chodil jsem míň až jsem se dostal na vánoce na 50m. Poté rehabilitace, lékaři, nemocnice, lázně, každý den tvrdě cvičím- záda někdy lépe, někdy hůře. Na jaře jsem jel přejezd Orlických na běžkách s tabletama, červenec na kole bez tablet 50 i 100km na kole např. po Krušných horách.