Logické myšlení je artikl, který nejspíš bude v budoucnu stále více ceněný. A hlavně nutný. Podle projektu iMyšlení, o kterém v říjnu tohoto roku informoval portál ConnectŽivě, by se logicky uvažovat měly začít učit děti již v mateřských školách. Cílem je naučit děti programovat, nikoliv jen slepě ovládat počítač.
Jak rozvíjet logické uvažování u předškolních dětí?
Nejadekvátnější tomuto věku je rozvoj schopností hrou. Pedagogy nejdoporučovanější je puzzle. Kromě logického uvažování podporuje také rozvoj představivosti. Dítě si musí umět představit, jak má vypadat obrázek, který doplňuje. Zároveň musí umět určit, kam samostatný dílek na obrázku patří. Stranou nezůstává ani prostorová představivost a systematičnost – dítě při skládání postupně pochopí, jak dílky správně natáčet a zda je pro skládání výhodnější začít od výrazného motivu na obrázku nebo od okrajů.
Které hry děti předškolního věku nejvíce baví?
I když je preference her individuální záležitostí, ve věku 3-5 let to nejčastěji bývá pexeso, puzzle, Člověče nezlob se (dětská varianta s barevnou kostkou, později dospělácká s číselnou kostkou), domino nebo karetní hra Černý Petr. Dětem ve věku 5 let a více jsou určeny např. tangramy – hlavolamy na principu puzzle sestávající ze sedmi geometrických tvarů, ze kterých je možné složit nespočet obrazců.
Buďte s dětmi, když si hrají
Hra děti zpravidla nejvíce baví, pokud se do ní zapojíte. Alespoň zpočátku. Vysvětlíte si zadání, společně poskládáte první objekt, proberete, v čem dítě spatřuje problém. Zároveň jej učíte trpělivosti, soustředění a dokončování započatých úkolů. Tato dovednost mu později bude k užitku nejen ve školních lavicích, ale také v zaměstnání (a vlastně i v mezilidských vztazích).
Jak s dítětem při hře komunikovat?
Nesnažte se mu vše vysvětlit tzv. polopatě. Nechejte jej, ať si na řešení přijde samo – pouze jej navádějte a udržujte jej ve správných mezích. Pokud je úvaha pro dítě příliš složitá, pomozte mu. Nejprve mu však dejte prostor projevit se. Pokud řešení nevymyslí, nevadí – snažte se jej za jeho absenci nekritizovat. Dítě se učí hrou a hra by ho proto měla bavit. Pokud nebude (a nebude se cítit alespoň někdy úspěšné), půjde hůře i ono „učení“.
Více článků najdete na portálu mamci.cz