Jakmile začnou sluneční paprsky silně pálit a člověk hledá před silnou září úkryt, mnoho z nás si, krom vody, dopřeje také meloun. Toto, původem africké ovoce, se dnes pěstuje v teplých krajích okolo Středozemního moře, v Itálii či Španělsku. Panuje jakýsi mýtus, že díky velkému obsahu vody, která nás v teplých dnech skutečně osvěží, jinak meloun neobsahuje vlastně téměř nic výživného. Ale to je velký omyl.

Meloun nejen proti zahnání žízně

Meloun skutečně obsahuje až 95% vody, ale krom toho v sobě skýtá také mnoho vitamínů a minerálních látek. Nejdůležitější látkou je beta-karoten. Toto žlutooranžové barvivo pomáhá chránit před akné a dokonce i před některými druhy rakoviny. Dalším životně důležitým minerálem je draslík, který podobně jako v banánech, působí na snížení krevního tlaku a reguluje výskyt srdečních nemocí. Lykopen, tedy antioxidační barvivo, je obsaženo především v melounu vodním, jak lze poznat dle červeného odstínu. Lykopen se významně podílí na snížení vzniku rakoviny, především rakoviny prostaty a také srdečních potíží.

Další významnou látkou je pektin. Jde o rozpustnou vlákninu, která se podílí na snížení hladiny cholesterolu v krvi a tím zároveň bojuje proti jeho ukládání ve stěně cév. Meloun obsahuje také neopomenutelné množství vitamínu C. Ten v organismu posiluje imunitní systém, podílí se na ochraně těla před bakteriemi či viry, významný je při boji s infekcí v dýchacím systému. Karotenoid s hůře vyslovitelným názvem zeaxantin, je životně důležitou součástí oční sítnice a chrání oči před poškozením ultrafialovým zářením a následnou ztrátou zraku.

Naprosto nepostradatelná je mimořádně velká hladina pyridoxinu. Tedy vitamínu B6, který v našem těle zpracovává bílkoviny do přijatelné a vstřebatelné formy. Díky tomu se pyridoxin denně stará o syntézu bílkovin. Nezanedbatelná je i hladina kyseliny listové, vitamínu B3, železa či manganu, který je velkým pomocníkem při snížené sexuální výkonnosti či poruchách nervového systému.

Co se týče obsahu tuku, vězte, že tento skvost ho v sobě téměř žádný nemá. Nakrájíte-li meloun na kostky, vložíte je do hrnku o obsahu 250 ml. Můžete si být jistí, že hladina tuku je v tomto množství pouze 0,5 g a obsahuje jen 50 kalorií. Vzhledem k dostatečnému množství vlákniny i přiměřenému množství cukru, který dodá potřebnou energii, se může meloun skvěle využívat při redukčních dietách. Jen pozor na velké množství. Pokud přeženete denní dávku a místo pár kostek si pochutnáte na celém 5 kg melounu, počítejte s tím, že vás asi neminou bolesti břicha a průjem. Obsažená vláknina střeva „lehce potrápí“ a velké množství vody zažívací trakt „dokonale pročistí“.

Chcete být krásnější? Omlazovací kúra z melounu je to pravé pro váš vzhled

Jak bylo řečeno výše, meloun krom jiného, obsahuje beta-karoten. Právě ten se však v organismu díky žlučové kyselině a enzymům ve střevech mění na vitamín A. Tyto molekuly dále proudí krví k játrům, aby zde utvořily omlazovací dílo – a to v kostech, a zubech, na nehtech, vlasech, očích i na kůži. Molekuly vitamínu A zjevně intenzivně chrání tělesné sliznice proti volným radikálům, bakteriím či virům.

Nejzdravější potravina? Meloun je v první desítce

Meloun se právem řadí mezi jednu z nejzdravějších potravin na světě. Svými senzačními účinky se pyšní málokteré ovoce. Dovede zahnat žízeň jako limonáda, sladký je jak čokoláda. Přitom je však mnohem zdravější než zmíněné průmyslové výrobky. V teplých letních dnech s klidem nahradí sladký moučník či přesnídávku. Nechybí na žádné oslavě jako lákavé pokušení, dá se z něj vykouzlit mnoho receptů. Od melounové pizzy, přes osvěžující domácí zmrzliny či lahodné koktejly.

Mnoho druhů, účinky jsou stále totožné

Přesto, že existuje velké množství různých druhů a odrůd melounů, od medových, přes síťové, kantalupské, izraelské, charentais či vodní, svoji hladinu účinných látek si každý druh drží. Každá z odrůd sice může obsahovat o něco méně či o něco více vitamínu a minerálních látek, než jeho „brácha“, ale ve finále jde stále o velmi důležitý zdroj ovoce. A nezáleží, zda v obchodě sáhnete po vodním, medovém či síťovém. Každý je zdravý a nabitý důležitými látkami.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na