Zdroj foto: envato

S prosluněným počasím se do popředí dostává téma opalování a pobytu na sluníčku. Jak připravit a chránit pokožku? Proč je betakaroten v našem těle tak důležitý? Ve kterých potravinách ho najdeme?

Betakaroten je jedním z prekursorů vitamínu A, to znamená, že po požití z něj v našem těle vzniká tento vitamín. Prekursorů je celá řada, najdeme je hlavně v ovoci a zelenině, jedním z nich je právě betakaroten. Souhrnně se označují jako karotenoidy, což jsou fotosyntetická barviva a rovněž plní funkci přírodních antioxidantů. Zodpovídají za barevnost ovoce a zeleniny.

Pouze část z požitého betakarotenu se v těle přeměňuje na vitamín A. Zbytek se částečně ukládá ve tkáních nebo je vyloučen z těla. Celý proces je regulován množstvím vitamínu A v organismu, pokud ho má dostatek, nedochází k tak velké přeměně betakarotenu na vitamín A.

Jaké funkce má betakaroten v organismu

Kromě toho, že je zdrojem vitamínu A, má v našem těle celou řadu funkcí. Důležité je jeho antioxidační působení v organismu. Chrání naše buňky před poškozením volnými radikály, které jednak vznikají v našem těle a také je přijímáme z vnějšího prostředí.

Betakaroten rovněž napomáhá chránit pokožku před negativními procesy, které jsou vyvolány působením ultrafialového záření.

Za zmínku stojí i pozitivní vliv na imunitní systém a napomáhá chránit oči. Mohou působit preventivně proti rakovině.

Po kterých potravinách sáhnout?

  • mrkev

    Zdroj foto: pixabay
  • špenát
  • meruňky
  • tykev
  • papriky
  • rajčata
  • listová zelenina
  • čekanka listová
  • brukev
  • dýně
  • batáty
  • mangold
  • potočnice lékařská
  • broskev
  • mango
  • červený rybíz
  • arónie
  • mladý ječmen
  • vaječný žloutek
  • maso lososovitých ryb
  • máslo
  • bazalka
  • koriandr
  • petržel
  • pistácie
  • dá se zakoupit i ve formě potravinových doplňků
  • karotenoidy je potřeba užívat s malým množstvím tuku, jsou tak lépe vstřebatelné v organismu
  • pokud budete delší dobu užívat nadměrné množství karotenoidů, může se pokožka zbarvovat do žluta až oranžova

Jak připravit pokožku na opalování

Samotný betakaroten neumí zcela pokožku ochránit před poškozením paprsky nebo spálením. Působí v hlubších vrstvách kůže a napravuje tak škody, které již sluneční paprsky napáchaly.

Nejlepší zdroje betakarotenu jsou přírodní, ale ke koupi je celá řada potravinových doplňků.

Je dobré alespoň měsíc před tím, než intenzivně vykouknou sluneční paprsky, zvýšit příjem betakarotenu.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Vložit komentář

Vložte prosím komentář!
Vložte zde prosím jméno