V těhotenství je nezbytné přijímat dostatečné množství železa. V těle matky se tvoří více krve, placenta musí být dostatečně zásobena krví. Pro krvetvorbu je železo důležité. Děťátko musí být zásobeno kyslíkem a k tomu jsou potřeba červené krvinky, které kyslík přenáší. Téměř polovina těhotných žen však má nedostatek železa. V těhotenství potřeba železa stoupá, zvláště ve druhém a třetím trimestru by měla maminka zvýšit jeho příjem. Při pravidelné prohlídce na gynekologii se těhotným provede odběr krevního obrazu, pokud poklesne hemoglobin pod 110g/l, většinou lékař předepíše preparát železa.

Lehká anémie je normální, stav se upraví po podávání potřebných léků. Těžší formy už jsou nebezpečné pro miminko. Může docházet k nedostatečnému zásobení orgánů a miminko se tak může narodit předčasně nebo má nízkou porodní hmotnost. I pro maminku představuje nízká hladina železa zdravotní riziko – horší hojení poporodních poranění, zvýšené riziko zánětu v šestinedělí, větší krevní ztráty při porodu. Anémie se rozvíjí pozvolna. Mezi její příznaky patří:

  • únava, ospalost, malátnost
  • dušnost při námaze
  • motání hlavy, závratě
  • hučení v uších
  • mdloby
  • bledost, zimomřivost, studené končetiny

Anémii můžete předcházet potravinami, které obsahují železo:

  • červená řepa
  • jahody
  • ostružiny
  • švestky
  • rybíz
  • maliny
  • borůvky
  • sušené ovoce
  • červené maso
  • pistácie, kešu, lískové ořechy
  • chřest, celer, zelí

Pro těhotné je potřebná i kyselina listová:

  • fazole, hrách, čočka
  • listová zelenina, špenát
  • pomeranče, avokádo
  • droždí
  • játra
  • košťálová zelenina
  • slunečnicová semínka

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na