Zda dítě „umí“ kreslit odhadne snad většina rodičů. Ale mnozí netuší, jaká kresba je pro který dětský věk typická. Skutečný výtvarný talent svého potomka tak mohou lehce přehlédnout a pokládat jej pouze za projev „hezkého“ a ničím mimořádného kreslení. Pojďme si tedy říci něco o kresbě typické pro určitý věk.
2. až 3. rok je věkem čáranic
Kresba je bezobsažným čmáráním, dítě ještě není schopno graficky vyjádřit tvar. Čáranice nezachycují skutečnost a zeptáte-li se „Co jsi to nakreslil/-a?“, dítě teprve vymýšlí odpověď.
3. až 4. rok je věk hlavonožců
Potomek se od zvládnuté a pojmenované čáranice (jedná se o fázi, kdy je již dítě schopné říci třeba „To je tatínek.“) posune k hlavonožci. Pozor – hlavonožci nejsou chobotnice ani medúzy. Jsou to lidské bytosti s mnoha (a později 4) končetinami vyrůstajícími z hlavy. Dítě v této fázi ještě není schopno graficky interpretovat podobu lidského těla, ruce a nohy pro něj vyrůstají z hlavy a nedokáže ani správně určit jejich počet.
5. až 6. rok je věkem lidské postavy
Čím více se dítě blíží k šestému roku, tím lépe je kresba postavy rozeznatelná. Rozdvojí se obrys nohou a rukou, který byl dříve naznačený jen jednou čárou a objeví se oválný trup, který dítě vybarví. Kolem šestého roku se v kresbě objevují detaily typu: oblečení, obuv a prsty na rukou či nohou. Grafické znázornění dětských představ je stále přesnější a lépe vypovídající.
6. až 9. rok je věkem uvědomění
Potomek chápe, že není ve středu dění, naopak, že je součástí širšího světa v různých aspektech a sociálních vztazích. Kresba se posouvá od znázornění izolované postavy k zasazení postavy do konkrétní situace.
Kdy má dítě výtvarný talent?
Zejména tehdy, předbíhá-li průměr (někdy tomu může být i o několik let). Pokud dítě před třetím rokem života nakreslí postavu s trupem ve tvaru trojúhelníku, čtverce, obdélníku nebo oválu, dvě ruce, dvě nohy, naznačí vlasy a obličej má ty správné náležitosti – jedná se o známku mimořádného výtvarného nadání. Takové dítě dokáže již v počátku třetího roku zachycovat detaily typu vrásnění ucha, řasy, chlupy na rukou či prsty. Postavy se navíc nemusejí vyskytovat izolovaně, dítě je již v tomto věku dokáže zasadit do kontextu (např. dva kamarádi držící se za ruce). Dále pak možná zvládne i malbu budov, či zvířat tak, abyste poznali, o jaký objekt nebo zvíře se jedná.
Výtvarně nadanému dítěti umožňujte často kreslit – podnětné je přihlásit jej od útlého věku do výtvarného kroužku a později na základní uměleckou školu (ta lze absolvovat formou kroužku při základní škole).
Více článků najdete na portálu mamci.cz