Známky: Hodnocení dětí ve škole se skutečně občas smrskne na hodnocení známkami. Rodiče pak mají tendenci své dítě také zaškatulkovat podle známek jako „chytré“ a „ne tak chytré“. Jenže – je tomu opravdu tak?
Co vyjadřuje známka
Známka vyjadřuje (a je ovlivněna):
- Dovednosti, znalosti a schopnosti dítěte.
- Má na ni však vliv i to, zda se rodiče s dítětem doma připravují, popř. má nějaké doučování.
- Ne nepodstatnou roli hraje sám učitel, který si dítě může již na začátku špatně zařadit a pak jej hodnotí podle zkresleného postoje (př.: Dítě dostane jako první známku 1 a je automaticky zařazeno mezi jedničkáře. Když pak dostane třeba 5, řekne si učitel, že to je jen chvilkový úlet. Naopak pokud dítě dostane jako první známku 3, je zařazeno mezi průměrné žáky – když pak dostane 1, učitel se diví, jak je to možné, jestli to náhodou neopsal. – Uvedené příklady jsou smyšlené a nemusejí odrážet skutečnost.)
Co známka obvykle nevyjadřuje
Známka je jen číslo a navíc v omezeném množství (1, 2, 3, 4, 5), tzn. všechny děti ve třídě jsou rozškatulkovány do těchto „čísel“, aniž by se bralo v potaz jejich nadšení pro předmět, jiné aktivity (sportovec, umělec), píle, domácí příprava, snaha, spolupráce se spolužáky, ochota pomoci druhému atd. Navíc jak jsme již psali dříve, trojka může znamenat chytrého žáka, který je líný se učit, stejně jako ne tolik nadaného žáka, který se ale velmi snaží a pravidelně připravuje do školy.
Kdy jsou známky důležité
Namítnete jistě, že známky jsou důležité při přijímačkách na střední školy, tedy do osmiletých gymnázií vysvědčení ze 4. a 5. třídy, do šestiletých z 6. a 7. třídy a na ostatní střední školy z 8. a 9. třídy. Některé školy sice stále kladou na vysvědčení důraz, ale většinou jsou rozhodující přijímačkové testy. Za vysvědčení dostane dítě jen minimum bodů. (Je to způsobeno mimo jiné tím, že každá škola je jiná, a tak každé vysvědčení má jinou váhu. Testy jsou standardizované, a tedy stejné pro všechny.)
Pro život jsou známky nedůležité
Připomeňme si třeba Alberta Einsteina. Těžko byste hledali „chytřejšího“ člověka ve své době – a ve škole měl čtyřky, protože ho nebavila a byla pro něj příliš lehká. Takových příkladů bychom našli i v životě mnoho: čtyřkaři z vaší třídy jsou možná majiteli velkých firem, úspěšní podnikatelé atd., protože mají dost jiných znalostí a nebojí se vstoupit do velkého světa ekonomiky a podnikání. Naopak jedničkáři se často potýkají s depresemi a nevědí, co si se životem počít. Zhroutí se při každém neúspěchu…
Nechte děti dýchat a nedýchejte jim na záda kvůli každé známce!
Zdroje: www.maminka.cz, www.promaminky.cz, www.wikipedia.org, www.vysokeskoly.cz
Více článků najdete na portálu mamci.cz