Na mnoha školách se dnes již setkáváme se slovním, nebo alespoň kombinovaným hodnocením, kde najdeme jak známku, tak slovní hodnocení. Co nám slovní hodnocení přináší a jak bychom ho my jako rodiče měli využít?
Co je to slovní hodnocení
Slovní hodnocení je hodnocení výkonu dítěte slovy, nikoliv známkami od 1 do 5. Slovní hodnocení na každém vysvědčení vypadá trochu jinak, ale většinou se jedná o 1 odstavec ke každému předmětu, který může (ale nemusí) být zakončen frázemi: ovládáš bezpečně, ovládáš, v podstatě ovládáš, ovládáš se značnými mezerami a neovládáš – které do značné míry kopírují známky 1, 2, 3, 4, 5, nebo výborný, chvalitebný, dobrý, dostatečný, nedostatečný. Bylo by ale chybou redukovat slovní hodnocení jen na převádění na známky.
V čem nám může slovní hodnocení pomoci
Nejprve se zaměříme na dítě: Dítě, které dostává vysvědčení se slovním hodnocením, bude určitě spokojenější a vyrovnanější než dítě, které dostane jen známky. U slovního hodnocení se totiž vždy dá vyzdvihnout nějaká dobrá vlastnost, dovednost, schopnost či alespoň snaha, a tak každé dítě má v každém předmětu alespoň něco pozitivního. Na druhou stranu se může dočíst, v čem by se mělo zlepšit, v čem by mělo přidat a co by pro to mohlo udělat.
A teď je řada i na rodičích – zvláště u menších dětí. Rodiče totiž ze slovního hodnocení mohou vyčíst to, v čem je jejich dítě dobré, a v čem až zas tak dobré není – ale to není vše, vždy se zde najde také návrh toho, co může dítě udělat pro to, aby se zlepšovalo. Některý učitel napíše i konkrétní příklady, učebnice, procvičování – a to rodičům značně usnadní cestu, než když dostanou jen vysvědčení, kde je například „trojka“ z matematiky.
Příklad vhodného slovního hodnocení
V angličtině jsi letos udělala hodně práce. Zvládáš mluvit anglicky nejen na hodinách angličtiny, ale svoje znalosti sis ověřila i na výměnném zájezdu do Dánska. Ve svém mluveném projevu již většinou správně používáš probranou gramatiku. Základní časy již zvládáš zcela bezchybně. Při poslechu se dokážeš soustředit na jednotlivé informace, ale zatím nedokážeš převyprávět celý příběh svými slovy, a občas jsi zbytečně ve stresu, když nezachytíš všechna slova. Na to by ses měla hlavně zaměřit příští rok. Čtení zvládáš bez problémů a správně odhaduješ význam slov z kontextu. Tvůj písemný projev je také stále lepší, jen je potřeba, aby sis po sobě kontrolovala těžší slova, ve kterých občas chybuješ. Učivo anglického jazyka ovládáš bezpečně.
Jak tedy číst vysvědčení
Nikdy „jen“ nepřevádějte slovní hodnocení na známky. Známka je opravdu špatným příkladem toho, jak děti hodnotíme. Taková „trojka“ může znamenat chytrého žáka, který je však líný se učit, stejně tak jako méně nadaného žáka, který se sice poctivě učí, ale nejde mu to. Čtěte nejprve pozitivní věci o svém dítěti a pochvalte jej za ně, a pak se zaměřte na ty méně pozitivní (nechci napsat negativní) a pořiďte mu pomůcky, se kterými může pracovat, aby se zlepšovalo. (Pro výše uvedenou dívku by to byl třeba další zájezd do zahraničí nebo učebnice s CD s poslechovými cvičeními, aby mohla doma v klidu poslouchat.)
Rozhodně ale nedoporučujeme začít pracovat hned o prázdninách – ty jsou totiž stvořené pro odpočinek, který děti po celém školním roku nesmírně potřebují!
Zdroje: Zásady pro slovní a celkové hodnocení, Národní ústav odborného vzdělávání (nuov.cz), konkrétní slovní hodnocení je upraveno z vysvědčení žáka 4. třídy ZŠ Světice
Více článků najdete na portálu mamci.cz