zelenina

Různými druhy alternativního stravování dnes překvapíte jen málokoho. V době, kdy strava hraje v našich životech čím dál tím větší roli a existuje více výživových „expertů“ a směrů než kdykoli dřív, by se jeden lehce ztratil v tom, který na čem staví. Určitě vám ale neuniklo vegetariánství, o kterém se hovoří už více než pár desítek let, ale také relativně nový stravovací směr – veganství.

Základem veganství je strava založena na čistě rostlinných zdrojích. Znamená to tedy, že člověk, který se stravuje vegansky, nejí nic živočišného. Z jídelníčku zcela logicky vyzařují maso, ale také vejce, sýry, máslo a mléko a mléčné výrobky v jakékoli podobě. Některé z nás (a zejména pak ty, které se o veganství nikdy příliš nezajímaly) si zřejmě pokládají některou z následujících otázek. Co teda vlastně takový člověk jí? A kde bere bílkoviny?

zelenina

  • Luštěniny

Ty z nás, které se o zdravou výživu zajímají hlouběji (případně na střední milovaly chemii), zřejmě vědí, že bílkoviny se v potravě mohou přirozeně vyskytovat ve dvou základních podobách. Tou první je skupina rostlinných bílkovin a druhou je skupina živočišných. Mezi nejvýznamnější rostlinné zdroje se tedy řadí například čočka, fazole, hrách, cizrna a především sója, která je svými vlastnosti nenahraditelná. Především proto, že se dál zpracovává do produktů, které jsou ve veganské kuchyni nepostradatelné.

  • Rostlinné náhražky masa

Druhou možností, jak do své stravy vegani dostávají bílkoviny, je za pomocí různých náhražek masa. Tou nejrozšířenější je tofu, které se vyrábí fermentací sóji. Setkat se ale můžete s širokým spektrem různých dalších náhražek, jako je: tempeh, sójový granulát, sójové párečky nebo salámy.

  • Bílkoviny jsou tak trochu všude

No a v neposlední řadě je potřeba si uvědomit, že bílkoviny najdeme v menším množství ve všech potravinách, také ovoci a zelenině. Už jenom proto je zřejmé, že je pro vegany jednodušší přijmout dostatečné množství bílkovin, než se na první pohled může zdát.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

4 KOMENTÁŘE

  1. Jen taková drobná poznámka: Článek se měl asi spíš jmenovat Kde berou vegani bílkoviny.

    Btw. Soju mám snad jednou za rok, takže nepostradatelnou bych ji nenazvala. 😉
    A když se podíváte do historie na to, kolik lidí se hlásilo k vegetariánství nebo veganství (i když třeba ještě neexistoval ten pojem), tak bych to taky nenazývala novým stravovacím směrem.

    Ale jinak dobrý.

  2. […] Někteří lidé považují za viníka nadbytečných kil maso a další potraviny živočišného původu. Domnívají se, že vyřazením potravin živočišného původu z jídelníčku dosáhnou štíhlé linie. Jiní lidé se rozhodli pro veganství z etických či náboženských důvodů. Vegani bývají obvykle štíhlí. Budete mít také štíhlou linii díky veganské dietě? […]

Vložit komentář

Vložte prosím komentář!
Vložte zde prosím jméno