Časní čtenáři, tj. děti, které začínají číst slova a věty již mezi 3. a 4. rokem věku, tvoří podle odborníků specifickou skupinu v rámci rozumově nadaných dětí.

I když existuje více druhů nadání – někdy také talentů (např. výtvarný, hudební, sportovní…), rozumovým nadáním máme na mysli intelektové schopnosti jedince, které se v pásmu intelektové úrovně pohybují v mezích:

  • 120-130 = nadaní (někdy jsou za nadané označováni již lidé od výšky IQ 110)
  • více než 130 = mimořádně nadaní

Za průměrné IQ je považována hodnota 100. Uvedené hodnoty se vztahují k české stupnici.

Čím je dáno, že dítě začne brzy číst?

Podle informací na webu Centra rozvoje nadaných dětí je pro časné čtenáře typické rychlé osvojení abecedních znaků (písmen) a jejich správné přiřazení k slyšeným hláskám (přičemž ne každou slyšenou hlásku ve slově také píšeme). Tyto děti dokáží velmi brzy a přesně rozkládat slyšené slovo do podoby psaných písmen a naopak je zase skládat.

Podle zdokumentovaných případů rozeznávají některé děti písmena již v jednom 1 roce života, ostatní z této specifické skupiny kolem 2. narozenin.

Po této době přichází pauza, dítě své schopnosti nijak neprojevuje, někdy se dokonce zdá, že svou znalost zapomnělo. Dětem označovaným za časné čtenáře však v této době „vyzrává“ levá mozková hemisféra, odpovědná za spojování písmen do hlásek a slov. Po její aktivizaci a propojení činnosti s dříve používanou pravou hemisférou, odpovědnou za rozpoznávání písmen, dochází ke skutečnému čtení.

Vztah inteligence a časného čtenářství

Časné čtenářství není zárukou vysoké inteligence, je však jedním z jejích znaků. Naopak se nedá říci, že když dítě časným čtenářem není, nebude inteligentní. Jak již bylo řečeno, časní čtenáři tvoří specifickou – a dosud málo probádanou – skupinu v rámci intelektově nadaných jedinců. Je mnoho osob s velmi vysokým IQ, kteří se naučili číst teprve v první třídě základní školy, aniž by absence této časné schopnosti jejich mimořádné nadání umenšila.

Testování IQ a identifikace nadaných dětí

Toto téma by vydalo na několik článků. Existují různé druhy inteligenčních testů, přičemž žádný z nich není schopen změřit intelektové schopnosti zcela přesně. Vždy měří jen určitou jejich složku – např. oblíbené Ravenovy progresivní matice testují míru abstraktivního uvažování a komplexního chápaní.

Poradit se ohledně nadání svého dítěte, případně jej nechat otestovat, můžete v Pedagogicko-psychologické poradně. Testování IQ dále provádí společnost Mensa – mezinárodní společenská organizace sdružující nadprůměrně inteligentní osoby z celého světa.

  • Testování dětí provádí společnost Mensa od 5-14 let. Pro vstup do Dětské Mensy je třeba úspěšně složit vstupní test odpovídající výsledku IQ nad 130.
  • Členem Mensy (tedy ne její dětské varianty) se může stát osoba starší 14 let, která úspěšně složí vstupní test odpovídající výsledku IQ nad 130.

Podle údajů na stránkách společnosti Mensa dosahují IQ vyššího než 130 pouhá 2 % celkové populace.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Anna Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anna
Host
Anna

Já jsem údajně četla písmena a slabiky nebo velmi krátká slova ve 2-2,5 letech. V dospělosti jsem zjistila, že čtu asi o polovinu rychleji než jiní lidé, v textu se jasněji orientuji, vyhledávám informace a pokud je motivace, asi se i o dost snáz učím. Inteligenčně jsem na tom normálně (106), ale tyhle schopnosti děsně pomohou 🙂 když před sebe dostanete formulář a druhý ještě neví, kam napsat svoje jméno, zatímco Vy už víte, které z políček jsou povinná a kam se podepsat… je to moc fajn 🙂 na druhou stranu vím, že jsem se všechno naučila sama, a když… Číst vice »