Fakt, zda dítě bude schopné v dohledné době číst, ovlivňuje úroveň zrání jeho centrální nervové soustavy (CNS). Pokud se domníváte, že zná-li písmenka, může rovnou začít číst, jste na omylu. Celý proces čtení je o mnoho složitější.
Schopnost čtení je jedna z mnoha naučených dovedností, kterou dítě na určitém stupni vývoje přirozeně ovládne. Je to trochu jako s jízdou na kole. Až zvládne rovnováhu, bude mít sílu v nohách i rukách (aby kolo ušláplo a nestáčela se mu řídítka) a vlastní motivaci, jezdit se naučí. Každý jsme jiný. K jednotlivým dovednostem proto jeden dospěje dříve a jiný později.
Připravenost na čtení ovlivňuje řada faktorů. Kromě aktuálního stupně inteligence a motivace (ať již vnitřní nebo vnější) je to také:
- zraková percepce – dítě musí kvalitně rozlišit tvary písmen,
- sluchová percepce – podstatné je správné rozlišení slyšené hlásky,
- kognitivní zpracování – teprve rozvinutá zraková a sluchová percepce v kombinaci s analytickou schopností myšlení vede ke správnému dešifrování významu grafické podoby písmen a slov – což je základním kamenem budoucího čtení,
- neméně důležitá je také paměť. Malý čtenář bez ní nemá šanci podržet ve vědomí to, co přečetl na začátku – ať již slova, věty nebo odstavce.
Čtení tak může dítě ovládnout teprve poté, co mu CNS dozraje ve všech jmenovaných sférách do potřebné úrovně. U většiny dětí to bývá kolem nástupu do 1. třídy. A jak to již bývá, kolem průměru se vyskytují odchylky – ať směrem k nižšímu či vyššímu věku. Na spodním spektru jsou to tzv. časní čtenáři (děti začínající číst mezi 3. a 4. rokem věku) a na horním spektru děti trpící specifickými poruchami učení, z nichž nejčastější je dyslexie.
Kdy je dítě zralé na čtení?
Úroveň rozvoje CNS je možné vzdáleně odhadnout rychlým testem. Řekněte dítěti jednoduché slovo po písmenkách (třeba P-E-S) a požádejte jej, aby vám řekl, co slyší. Odpovědi „pes“ se nejčastěji dočkáte právě kolem 6. roku věku. Nicméně ani toto ještě neznamená, že dítě sedne a slovo PES přečte (a to i za předpokladu, že zná všechna písmena).
Jak pomoci přípravě na čtení
Základem je dítěti pravidelně číst. A nejlépe více než jednu pohádku před spaním. Motivovat jej můžete také vlastní knihou v ruce – uvidí číst vás a třeba bude chtít i sám. Další podpůrné metody jsou:
- rozšiřování slovní zásoby,
- cvičení očních pohybů a soustředění vyhledáváním rozdílů na obrázcích,
- hraní slovní kopané (ideálně na poslední hlásku ve slově, nicméně právě toto většina dětí zvládá až kolem nástupu do 1. třídy)
- pokud dítě na vaše P-E-S odpoví „pes“, pozvolna přidávejte i další a složitější slova.
Pamatujte však, že nic nejde hned. Je-li dítko schopné ze slyšených písmen poskládat slovo a zároveň dobře rozeznává psaná písmena, může trvat ještě několik měsíců, než slovo (nebo z počátku slabiku) bude schopno přečíst také na papíře. Nicméně rozhodně není třeba učit dítě číst v předškolním věku. Naopak, toto období je vyhraněno pro jeho vlastní motivaci. Má-li samo zájem, není důvod, aby se číst nenaučilo. Nemá-li, naučí se v první třídě.
Hodně trpělivosti všem, není kam spěchat.
Více článků najdete na portálu mamci.cz