To, že dítě nějaké učivo nebaví, je zcela normální. Ani nás dospělé nebaví všechno. Mějte proto pro své dítě větší pochopení. Důležité je dítěti ukázat smysl učení.
Vysvětlit mu, že víte, jak se cítí a že ani vás nebaví vše, co děláte, ale z nějakého důvodu to dělat musíte. Pokud tedy vaše dítě učení nebaví, pomozte mu pochopit, jaký smysl má probíraná látka a jak ji může uplatnit v praktickém životě – zkrátka ho navnadit na to, že se mu to bude hodit. Samozřejmě ne každé učivo má hlubší smysl, v takovém případě dítěti vysvětlete, proč je důležité ho i tak umět – i kdyby měl důvod být jen to, že dostane pěknou známku na vysvědčení. Opět mu vysvětlete, že to pro něj bude mít pozitivní vliv v životě, např. se bude moci dostat na vysněnou školu.
Pokud je dítě jinak motivované a šikovné, ale pouze jedna (ne přehnaně důležitá) oblast mu nejde, pokuste se smířit s tím, že dostane na vysvědčení prostě místo jedničky trojku. Možná ho to ušetří spoustu stresu. Děti jsou od přírody zvídavé a pokud se nechtějí učit, často je to jen proto, že si nenašly správný způsob učení. Místo nařizování a vyvíjení tlaku, které dítě spíše demotivuje a odradí od učení nadobro, pomozte dítěti najít způsob učení, který mu bude více vyhovovat a zaměřte se na hledání té správné motivace přesně pro něj. Pro malé děti je dobré učení hrou.
Kdy se učit?
Toto je velmi individuální věc. Doba učení pro větší efektivitu by měla mít nějaký řád a jistou pravidelnost, ale důležité je se domluvit s dítětem na tom, aby to vyhovovalo i jemu. Je pochopitelné, že po sedmihodinovém učení se některým dětem nebude chtít přijít domů a zase v učení ihned pokračovat. Může se vztekat a vaši snahu sabotovat, v takovém případě je lepší, aby dostalo dítě prostor se rozkoukat a dělat si něco svého a až poté se vrhnout na učení. Na druhou stranu, pokud si udělá úkoly hned po škole, tak má zbytek dne volný a nemusí už na školu myslet. Otázku, jak se učit, proberte se svým dítětem a vyřešte ji podle názoru dítěte i svých časových možností, možná i pomocí nějakého kompromisu pro spokojenost všech. Ráno je dobré si látku ještě rychle zopakovat.
Kde se učit?
Ideální je samostatná místnost, kde je klid a kde nás nic nerozptyluje a neruší. Zvuková kulisa není vhodná, mohla by narušovat soustředění. Samozřejmostí je mít nachystané potřebné pomůcky, abychom nemuseli odcházet a něco hledat. Při učení by si dítě mělo udělat pohodlí, ale není vhodné, aby pohodlí bylo příliš velké (např. ležení), protože by mohlo svádět k odpočinku, spánku. Také záleží, co se dítě učí. Pokud se učí látku nazpaměť, může mu vyhovovat při učení pochodovat, protože rytmus a pravidelnost kroků může pozitivně ovlivňovat soustředění.
Systém učení
- Rozvržení – Pokud má dítě více úkolů, tak je důležité jejich správné rozvržení. Častou chybou je, že se děti chtějí nejdříve věnovat raději oblíbenému předmětu či začít řešením méně náročného úkolu. Těžší úkoly se tak odkládají na později, kdy už klesá soustředění a je pro nás obtížnější je vyřešit. Ideální je naopak začít nejtěžším úkolem, ve výsledku to tím dítěti ulehčíte.
- Čtení nahlas – Při učení je nejlepší zapojit co nejvíce smyslů. Když si bude dítě nahlas přeříkávat látku, tedy ji uvidí nejen napsanou, ale také ji uslyší, zvyšuje se efektivita učení.
- Pokud se dítě musí naučit nějakou látku nazpaměť, dalším dobrým fíglem je psaní. Je dobré si psát poznámky či věty, které si stále nemůže zapamatovat. Z vlastní zkušenosti vím, že mi neustálé psaní a následné čtení si učiva výrazně pomohlo.
Více článků najdete na portálu mamci.cz