Avokádo je zvláštní ovoce. Zatímco většina ovoce obsahuje zejména sacharidy, avokádo je naopak plné tuků. Kromě tuků v něm najdeme také nemalé množství látek, prospěšných našemu zdraví.

Avokádo – zásobárna zdraví

Avokádo je doslova pokladnicí zdraví. Najdeme v něm velké množství draslíku, hořčíku, železa, zinku, fosforu, mědi, vitamínů C, E, K,B1, B2, B3, B5 a B6., vlákninu, bílkoviny, lutein, zeaxantin, beta-karoten, alfa-karoten, flavonoidy, fytosteroly.

Avokádo by nemělo chybět v jídelníčku lidí trpících vysokým krevním tlakem. Patří totiž mezi nejbohatší zdroje tohoto minerálu. Draslík plní v našem těle mnoho funkcí, známe ho však především jako pomocníka při snižování vysokého krevního tlaku.

Obsah draslíku v avokádu je dokonce vyšší než v banánech. 100 g avokáda pokryje 14 % doporučené denní dávky draslíku, zatímco stejné množství banánů pokryje pouze 10 % této dávky.

Na první pohled se může zdát, že je avokádo nejen bohatým zdrojem tuků, nýbrž i sacharidů. Ve 100 g avokáda se skrývá 9 g sacharidů. Avšak z toho 7 g připadá na vlákninu, což představuje 27 % její denní doporučené dávky.

Jak nám avokádo pomáhá

Avokádo je díky vysokému obsahu mononenasycených mastných kyselin a draslíku ideální ovoce pro zdravé srdce. Toto jedinečné ovoce může od nás vzdálit také osteoporózu. Jako prevence osteoporózy se uvádí vápník a vitamín D. Nemalý význam pro zdravé kosti má však také vitamín K, který zvyšuje vstřebávání vápníku a naopak snižuje jeho vylučování.

Avokádo zpomaluje také stárnutí buněk. Je totiž plné antioxidantů, které ničí škodlivé volné radikály, které naopak urychlují proces stárnutí. Toto exotické ovoce dokáže také zvýšit antioxidační vstřebávání látek z jiných potravin.

Díky nemalému obsahu luteinu a zeraxantinu je avokádo ovocem pro zdravé oči. Tyto látky výrazně snižují riziko vzniku šedého zákalu a okulární degenerace.

Avokádo disponuje také protizánětlivými účinky. Jeho extrakt dokáže přinášet úlevu při zánětlivém onemocnění kloubů, nazývaném artritida. Zatím není prozkoumáno, zda tuto schopnost má celý plod tohoto ovoce nebo pouze jeho extrakt.

Jisté však je, že avokádo posiluje srdce, snožuje krevní tlak a podporuje léčbu nemocí jater, ledvin i močových cest. Jeho pravidelná konzumace dokonce snižuje riziko vzniku obávané rakoviny.

Avokádo – výjimečné ovoce

Výjimečnost avokáda spočívá zejména v jeho vysokém obsahu tuků a současně nízkého obsahu sacharidů. Tuku, obsažené v avokádu jsou tvořeny zdravými, mononenasycenými mastnými kyselinami. Mezi nimi je nejvíce zastoupená kyselina olejová. Jedná se o mononenasycenou mastnou kyselinu s protizánětlivými účinky. Rovněž má příznivý vliv na činnost srdce. Tuk, obsažený v avokádu snižuje hladinu cholesterolu a triglyceridů.

Avokádo jako ovoce plné ruku zajišťuje využití vitamínů rozpustných v tucích.

Avokádo jako pomocník při hubnutí

Přestože je avokádo plné tuků a tím i kalorií, je výborným pomocníkem při hubnutí. Sníte-li 100 g avokáda, dodáte svému tělu 920 kJ. Tohoto exotického ovoce však nesníte mnoho. Díky vysokému obsahu vlákniny a nemalému obsahu bílkovin disponuje vysokou sytící schopností. Zkombinujete-li avokádo s bílkovinnou potravinou, zvýšíte jeho nemalou sytící schopnost.

Avokádo díky nízkému obsahu sacharidů patří potraviny s nízkým glykemickým indexem, což je pro hubnutí důležité. Potraviny s nízkým glykemickým indexem totiž zabraňují výkyvům hladiny glukózy v krvi. Jsou-li tyto výkyvy časté, následkem je obezita a také diabetes mellitus 2. typu.

Jak poznáme zralé avokádo

Avokádo je chutné a zdravé pouze, pokud je zralé. Je-li nedozrálé, či naopak přezrálé, je nepoživatelné. Jeho zralost je třeba zjistit již při nákupu v obchodu. Zralé avokádo má tmavozelenou až černou barvu slupky. Na pohmat je lehce měkké a pružné. Tvrdé avokádo je nezralé, kašovitě měkké je naopak přezrálé.

Stupeň zralosti avokáda nám prozradí také tmavé skvrny na slupce. Bohužel na druzích avokáda s černou slupkou nejsou vidět. Tmavé skvrny poukazují na přezrálost avokáda, což znamená, že začíná nahnívat. Skvrny na slupce se začínají objevovat na konci v místě, kde mělo toto ovoce stopku. Našedlá slupka sice neukazuje na stupeň zralosti, informuje nás však o nevhodných podmínkách, ve kterých bylo toto ovoce skladováno. To má velký negativní dopad na jeho kvalitu.

V místech, kde avokádo viselo za stopku na stromě, zůstává kousek stopky, podobně jako například u pomeranče. Toto malé místo je velice spolehlivým ukazatelem jeho zralosti. Jde-li tento zbytek stopky odloupnout stěží, je avokádo nezralé. Pokud jde odloupnout snadno a dužina pod ním je nahnědlá či dokonce hnědí, je avokádo přezrále a začíná hnít. Jestliže je však dužina pod kouskem stopky zelená, zelenožlutá či nažloutlá, avokádo je zralé.

Někdy se však může stát, že barvu dužiny avokáda zjistíme až doma. Zelená, zelenožlutá či nažloutlá barva poukazuje na to, že avokádo je zralé. Naopak nahnědlá či dokonce hnědá dužina nás informuje o tom, že v avokádo je přezrále a zkažené.

O zralosti nás informuje také konzistence ovoce, která má být máslová. Tvrdá dužina svědčí o nezralosti a naopak kašovitá dužina svědčí o přezrálosti ovoce. Stupeň zralosti nám prozradí také chuť. Zralé avokádo svou chutí připomíná ořechy.

Avokádo v kuchyni

Chuť avokáda připomíná ořechy. To je důvod, proč jsou velice chutné avokádové pomazánky a dipy. Avokádo si výborně rozumí také s ovocnými i se zeleninovými saláty. Z tohoto ovoce se připravují také koktejly, polévky, omáčky, dezerty nebo pudinky. Rovněž ho lze zapéci s dalšími surovinami.

Známé jídlo, nazývané guacoamole se připravuje z avokáda, česneku, limetek, soli a dalších ingrediencí dle typu receptu.

Avokádo chutná také samotné. Způsobů jeho využití je mnoho. V každém případě se však konzumuje bez slupky. Po oloupání slupky je třeba toto ovoce co nejdříve spotřebovat, jinak dochází k rychlé oxidaci a následně k jeho rychlé zkáze. Tomu lze zabránit namočením avokádo do šťávy z citronu.

Více článků najdete na portálu mamci.cz 

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na