V horkých letních dnech nám více než jindy hrozí dehydratace. Mnozí lidé se mylně domnívají, že zahnat žízeň znamená dodat tělu vodu. Ne vždy je to pravda. Jaké nápoje nám zaženou žízeň, dodají našemu tělu vodu a jakým nápojům bychom se měli raději vyhnout?

Bez vody se neobejdeme

Naše tělo je z velké části tvořené vodou. U dospělého člověka tvoří vod\a 50 až 60 % jeho tělesné hmotnosti. U dětí tvoří voda větší část jejich hmotnosti než u dospělých. Naše tělo potřebuje vodu k biochemickým reakcím i jako transportní prostředek. Naše tělo je citlivé na nedostatek vody.

Pří ztrátě pouhého 1 % vody se v těle začnou mobilizovat obranné mechanismy, při dvou 2 % klesá výkonnost. Ztráta 5 až 10 % vody může vést k oběhovému a metabolickému selhání. V horkých dnech nám hrozí dehydratace více než jindy. Fyzická námaha v podobě sportu nebo práce v horku její riziko ještě zvyšují.

Mezi projevy dehydratace patří žízeň, bolest hlavy, pocit sucha v ústech, snížený objem moči, snížená pružnost kůže, zvýšená tělesná teplota, zrychlený tep, nevolnost. Snížení objemu moči neznamená pouze méně často chodit na WC. Znamená to také omezení vylučování odpadních látek, které s sebou přináší zdravotní problémy.

Voda – základ pitného režimu

Základem našeho pitného režimu by měla být čistá voda. Právě tu naše tělo potřebuje. Sklenice vody před jídlem může také zmírnit pocity hladu. Pití vody mezi jídly zahání chutě a navíc pomáhá pročistit tělo. Voda totiž z těla odstraňuje škodlivé odpadní látky. Ne náhodou je voda nedílnou součástí detoxikačních kúr. A nejen to. Bez dostatku vody nemůže být naše pleť zdravá a hezká.

V horkých dnech pijeme více, než jindy. To však neznamená, že bychom měli vypít hodně vody najednou. Pokud to uděláme, zbytečně zatěžujeme ledviny, srdce. Zdravé je pít pomalu a průběžně během dne. Naše tělo si žádá pravidelný přísun vody.

Pokud nám čistá voda příliš nechutná, můžeme ji ochutit citronem a čerstvými lístky máty nebo meduňky.

Minerálky – pro doplnění vody i minerálních látek

Pokud je příliš teplé počasí nebo podáváme nějaký fyzický výkon, nestačí našemu tělu dodat pouze vodu. Spolu s vodou ztratilo také minerální látky, včetně sodíku. Ztracený sodík doplníme velice snadno, pro doplnění ostatních minerálů se hodí minerální vody. Jelikož každá minerálka má jiný obsah minerálů, je doporučeno je střídat.

Šťávy a čaje pouze neslazené

Šťávy z čerstvé zeleniny a ovoce jsou výborným způsobem, jak se osvěžit a dodat tělu spolu s vodou další zdraví prospěšné látky. Ideální je, pokud si je uděláme sami nebo si je koupíme někde, kde je před našima očima vylisují. Pokud je koupíme v obchodě, mohou být přislazené cukrem.

Dalšími vhodnými nápoji jsou čaje, pravé, bylinkové i ovocné. I tyto nápoje nám kromě vody dodají spoustu prospěšných látek. Vlažný, zelený čaj navíc příjemně osvěží. Čaje bychom však neměli sladit.

Výjimkou, kdy si můžeme osladit čaj nebo ovocnou šťávu je, když sportujeme nebo fyzicky pracujeme. V tomto případě potřebuje naše tělo kromě vody také rychle doplnit energii. Sladíme pouze mírně.

V každém případě bychom se v horku měli vyhnout silnému černému čaji. Obsahuje totiž kofein a ten v kombinaci s horkem není zrovna to pravé.

Slazené limonády a vody s příchutěmi – raději ne

V horku často sáhneme po slazených limonádách a různých vodách s příchutěmi. Zaženeme sice jimi žízeň, nedodáme však svému tělu vodu. Zato mu dodáme nemalé množství kalorií. Slazené nápoje jsou totiž plné cukru a tím i kalorií. Vypijeme-li láhev slazené limonády, dodáme svému tělu stejné množství kalorií, jako kdybychom si dali oběd navíc. Naše tělo však vůbec nepocítí, že dostalo prostřednictvím slazené limonády pořádnou dávku kalorií.

Jelikož cukr na sebe váže vodu, nepatří slazené nápoje k nápojům, které dodají našemu tělu vodu. Cukr jí naopak našemu tělu bere.

Ledové nápoje – chvilkové osvěžení za cenu větší žízně

Obyvatelé horkých pouští pili vlažný mátový čaj nejen proto, že neměli k dispozici ledničku. Ledové nápoje nám poskytnou pouze chvilkové osvěžení a zahnání žízně. Naše tělo reaguje na ledový nápoj zvýšeným prokrvením rtů a nosohltanu, následně se dostaví ještě větší žízeň. Navíc si můžeme vykoledovat žaludeční křeče. Ideální teplota nápoje má být kolem 16 °C.

Alkohol a kofein – zloději vody

Dopřáváme si kávu, občas si dáme také dámě víno či pivo. To k létu patří. Při velkých horkách bychom však měli tyto nápoje omezit. Sice nás osvěží a zaženou žízeň, nedodají však našemu tělu vodu. Kofein i alkohol naopak na sebe váže vodu, čímž podporuje dehydrataci. V horku je navíc více než jindy snadnější se opít.

Kokosová voda nemusí být správná volba

Kokosová voda je známá svými účinky na hubnutí. Kokosová voda není kokosové mléko, to je naopak velice tučné. Kokosová voda je voda z mladého kokosu. Malé množství kalorií a schopnost zrychlovat metabolismus z ní dělá výborný prostředek na hubnutí, Kokosová voda není levná a snad i proto se můžeme setkat s její levnější variantou. Jedná se o kokosovou vodu zředěnou vodou a řádně dochucenou cukrem. Pokud si vyberete tuto vodu, můžete na hubnutí zapomenout, naopak přiberete.

Ovocné džusy  a šťávy pouze 100% a ředěné vodou

Ovocné džusy a šťávy prospívají našemu zdraví, O tom není pochyb. Mají jednu nevýhodu – vysoký obsah cukru. A což teprve, když výrobci přidají do šťáv a džusů cukr! O hubnutí nemůže být ani řeč. I 100% ovocné šťávy obsahují nemálo cukru. Na hubnutí nejsou zrovna nejvhodnější. Pokud si je však chcete dopřát, řeďte je vodou.

Ledový čaj a ledová káva – nápoje plné cukru

Bohaté zásoby cukru v sobě skrývá také ledový čaj a ledová káva. Jsou minimálně stejně sladké a někdy i sladší než sladké limonády. Po nich opravdu nezhubnete ani nedodají vašemu tělu vodu. Zato mu dodají velké množství cukru a tím i kalorií. Pokud chcete zhubnout, osvěžit se a dodat svému tělu potřebnou vodu, raději si dopřejte vlažný zelený nebo mátový čaj.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na