Slazené nápoje jsou díky své barvě a chuti u dětí ve velké oblibě. Obsahují však nejen cukr, ale také umělá barviva, zdraví škodlivá éčka a některé z nich, např. coca, také kofein. Tyto nápoje vedou nejen k obezitě, u dětí mohou způsobit i hyperaktivitu a mohou jim také podráždit žaludek a ledviny.

Nápoje s náhradními sladidly? Raději ne!

Nejlepším řešením nejsou ani nápoje slazené náhradními sladidly, které jsou velmi oblíbené u teenagerů. Podle některých vědců může naše tělo při pravidelné konzumaci nápojů s náhradními sladidly ztratit schopnost rozlišovat mezi nízko kalorickými a vysoko kalorickými jídly. Následkem bývá přejídání se, zvýšená chuť na sladké a následná obezita.

Jaké nápoje jsou pro naše potomky nejlepší?

Nápoje pro nejmenší

Mateřské mléko – nejvhodnějším nápojem pro nejmenší děti je mateřské mléko, které jim slouží nejen jako nápoj, nýbrž i jako potrava. Dítě nejprve vypije tzv. přední mléko, které slouží k uhašení žízně a potom vypije mléko k zasycení. Podle některých pediatrů stačí některým plně kojeným dětem jako nápoj mateřské mléko, avšak některé děti potřebují kromě mateřského mléka jiný nápoj.

Kojenecká voda – kojenecká voda, jak název napovídá je ideální tekutina pro nekojené nejmenší děti a batolata i pro doplnění tekutin u plně kojených dětí. Pro kojence je doporučováno kupovat balenou vodu s označením „kojenecká“. Tato voda není dezinfikovaná chlórem ani jinak chemicky upravovaná, splňuje nejpřísnější požadavky na kvalitu a čistotu.

Převařená stolní neperlivá voda – kromě kojenecké vody mohou kojenci a batolata dostávat převařenou neperlivou stolní vodu. Stolní voda musí být bez příchuti a neperlivá. I jemně perlivé stolní vody mohou nutit nejmenší děti ke zvracení.

Nápoje pro předškoláky a malá školáky

Voda z vodovodního kohoutku – voda z vodovodního kohoutku je vhodný nápoj pro předškoláky a malé školáky, ne však pro kojence a to ani převařená. Voda z vodovodního kohoutku je dezinfikovaná chlórem, který by mohl poškodit křehký organismus kojence.

Ovocné a bylinné čaje – neslazené ovocné a bylinné čaje jsou dalšími vhodnými nápoji pro malé děti. Malým dětem je třeba vařit slabé odvary. Z bylinných čajů je doporučován např. heřmánkový, lipový, šípkový čaj. Avšak ne každé bylinné čaje jsou vhodné pro malé děti, proto je vhodné si při koupi bylinných čajů všímat, od jakého věku jsou doporučovány.

Ovocné a zeleninové šťávy – vhodné jsou nepřislazované ovocné a zeleninové šťávy z čerstvého ovoce, zeleniny. Na trhu jsou ovocné a zeleninové šťávičky pro batolata, měly by však být konzumovány v malém množství nebo naředěny vodou.

Ovocné a zeleninové šťávičky bývají přislazovány glukózou, která je velmi kalorická. Předškolákům a malým školákům by měly být podávány ovocné a zeleninové šťávy bez cukru, barviv, náhradních sladidel a dochucovadel.

Bílá káva, mléko– bílá káva je vhodný nápoj k snídani pro předškoláky a malé školáky. Jelikož se jedná o nápoj, který není nízkokalorický, měla by být pouze doplňujícím nápojem, podobně jako mléko nebo kakao.

Mléko se pro svoji výživnou hodnotu řadí mezi potraviny, nikoli mezi nápoje. Pro svoji nutriční hodnotu, např. vysoký obsah vápníku by neslazené, neochucené mléko nemělo chybět ve stravě malých dětí.

Nápoje pro teenagery

Voda z vodovodního kohoutku – voda je nejvhodnější nápoj pro teenagery, je nejpřirozenější, snadno dostupná a neobsahuje žádné kalorie. Velkou část našeho těla tvoří voda, vodu najdeme např. v krvi, v lymfě, v mozkomíšním moku, aj. Voda pomáhá udržovat normální tělesnou hmotnost tím, že pod­poruje metab­o­lis­mus a reg­u­luje chuť k jídlu. Voda je nezbytná pro většinu biochemických reakcí v našem těle, voda také dopravuje ke tkáním potřebné živiny a odvádí z těla odpadní látky.

Samotná voda jim sice moc chutnat nebude, mohou si jí však ochutit zázvorem nebo šťávou z citronu a lístky meduňky či máty. Výsledný nápoj bude lahodný a osvěžující.

Stolní a minerální vody – dalšími vhodnými nápoji pro teenagery jsou stolní a minerální vody bez příchuti a tím i bez cukru, náhradních sladidel a dalších chemických látek. Stolní vody mohou být i perlivé.

Neslazené čaje – neslazené ovocné a bylinné čaje jsou další nápoje, vhodné pro teenagery. Teenageři si mohou dopřát také neslazené nekoncentrované, tj. slabé pravé čaje, např. zelený, bílý, černý.

Ovocné a zeleninové šťávy – nepřislazované ovocné a zeleninové šťávy, nejlépe z čerstvého ovoce, zeleniny, jsou výborným nápojem i pro teenagery. Pokud teenageři chtějí konzumovat džusy, měli by vybírat mezi nepřislazovanými džusy, slazené džusy obsahují mnoho cukru, mohu vést k obezitě. Džusy i šťávy je dobré ředit vodou.

Sirupy – sirupy z čerstvého ovoce jsou dalšími vhodnými nápoji teenagerů. Sirupy je dobré nejen vyrobit doma, může se jednat také o kvalitní sirupy bez chemických látek. Sirupy je nutné vždy hojně ředit vodou.

Bílá káva, mléko – bílá káva, mléko jsou nápoje, které neslouží k uhašení žízně. Bílá káva a mléko jsou vhodné nápoje ke snídani.

Mléko je pro svoji velkou výživnou hodnotu považováno za tekutou potravinu, nikoli za nápoj. Pro svoji nutriční hodnotu, např. vysoký obsah vápníku by nemělo chybět v jídelníčku teenagerů.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na