Ještě donedávna byl rybí tuk doslova strašákem pro děti. Nevábně vonící tuk nevalné chuti nechutná ani nám, dospělým. Není divu, že se děti při pohledu na rybí tuk šklebily odporem. Naštěstí existují poživatelné formy rybího tuku, tuku, který je bohatým zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin, potřebných pro naše tělo. Podívejme se na blahodárné účinky rybího tuku.

Proč si dopřát rybí tuk?

Rybí tuk obsahuje vitamíny A a D a další prospěšné látky. Látka, která dělá rybí tuk výjimečným, je vysoký obsah omega-3 nenasycených mastných kyselin. Avšak omega-3 mastní nenasycené kyseliny nejsou jedna látka, jsou souborem několika látek, z nichž nejvýznamnější je kyselina eikosapenteová (EPA) a kyselina dokosahexanová (DHA).

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny mají výrazný vliv na spoustu biochemických procesů v našem těle. Díky tomuto vlivu mají schopnost snižovat riziko srdečních onemocnění, srážlivost krve, množství krevních tuků i vysoký krevní tlak a posilují imunitní systém. Pro omega-3 nenasycené mastné kyseliny je charakteristický jejich protizánětlivý účinek. Působí proti zánětům cév, kloubů, střev i proti kožním onemocněním, jako je lupénka. Pomáhají také při různých psychických potížích, dokonce i při dyslexii u dětí. Vědecké výzkumy odhalily také silné protirakovinné účinky omega-3 mastných nenasycených kyselin.

Rybí tuk patří mezi živočišné zdroje omega-3 nenasycených mastných kyselin. Jsou však i rostlinné zdroje omega-3 nenasycených mastných kyselin, mezi ně patří například lněné semínko a listová zelenina. Zatímco nejvýznamnějšími a nejúčinnějšími látkami omega-3 mastných nenasycených kyselin živočišného původu jsou EPA a DHA, nejvýznamnější a nejúčinnější látkou omega-3 mastných nenasycených kyselin rostlinného původu je kyselina alfa linolenová (ALA).

Kde se nacházejí EPA a DHA?

Nejbohatším zdrojem EPA a DHA jsou ryby, zejména tučné mořské ryby. EPA a DHA najdeme zejména v makrelách, lososech a čerstvých tuňácích. Mezi zdroje těchto látek patří také sledi a pstruzi.

Naše sladkovodní ryby obsahují pouze malé množství těchto látek. Menší množství EPA a DHA je obsaženo v některých rostlinných zdrojích omega-3 nenasycených kyselin, jako jsou lněná a slunečnicová semínka, vlašské ořechy a kvalitní řepkový i olivový olej. Jelikož minimální denní dávka EPA a DHA je 250 mg, není divu, že lidé žijící v blízkosti moře mají na rozdíl od nás, Středoevropanů těchto látek dostatek. Mořské ryby jsou k dostání i na našem trhu, jsou však drahé. To je jeden z důvodů, proč mnozí lidé žijící v naší republice trpí nedostatkem těchto látek. Tito lidé dodávají svému tělu látky EPA a DHA prostřednictvím rybího tuku, obsaženého v potravinových doplňcích.

Naštěstí se nejedná o tekutinu odporné chuti. Rybí tuk je většinou obsažen v želatinových kapslích, které jsou zbaveny odporné chuti i zápachu rybího tuku. Ne však každý potravinový doplněk, obsahující rybí tuk je stejně kvalitní. Vyšší cena nemusí znamenat zároveň vyšší kvalitu, je proto třeba číst na obalu doplňku množství EPA a DHA.

Rybí tuk a paměť

Před několika lety vědci zjistili, že rybí tuk má velký vliv na činnost mozku, zejména u dětí. Podle výsledků jejich výzkumů se u dětí, které svému tělu pravidelně dodávají rybí tuk, zlepšila paměť a další funkce mozku. Pravidelná konzumace rybího tuku je jedním z mnoha preventivních prostředků proti demenci.

Rybí tuk a zdravé srdce i cévy

Blahodárné účinky rybího tuku na naše srdce a cévy, jsou známé. Rybí tuk je doporučován odborníky na výživu jako jeden z výrazných preventivních prostředků proti nemocem srdce a cév. To však neznamená, že čím více rybího tuku budeme užívat, tím zdravější bude naše srdce i cévy. Všeho moc škodí a proto i nadbytečný příjem rybího tuku by nám nepomohl, ale naopak uškodil.

Pro zdravé srdce a cévy nestačí pouze dostatečná pravidelná konzumace rybího tuku. Klíčové jsou stravovací návyky a dostatek pravidelné pohybové aktivity. Jedince, kteří mají nezdravé stravovací návyky a sedavý způsob života, nezachrání rybí tuk od nemocí srdce a cév.

Rybí tuk a diabetes mellitus 2. typu

Podle výsledků vědeckých výzkumů rybí tuk snižuje riziko vzniku diabetu mellitu 2. typu. Diabetes mellitus 2. typu úzce souvisí s obezitou a naopak, není náhoda, že mnozí diabetici 2. typu jsou obézní. Přestože rybí tuk patří mezi tuky, pomáhá v boji proti obezitě.

Rybí tuk a naše imunita

Rybí tuk nejen posiluje náš imunitní systém. Má také schopnost snižovat riziko vzniku a intenzitu alergických reakcí. To je důvod, proč pomáhá při léčbě onemocnění, spojených s narušenou funkcí imunitního systému, jako je atopický ekzém či astma.

Rybí tuk a artritida

Protizánětlivé účinky činí z rybího tuku pomocníka při léčbě revmatoidní artritidy, psoriatické artritidy i Bechtěrevovy choroby. Podle výsledků vědeckých výzkumů se u lidí trpící revmatoidní artritidou, kteří pravidelně užívají rybí tuk, snižují dávky nesteroidních antirevmatik, léků proti revmatoidní artritidě, a tím i vedlejší účinky těchto léků.

Rybí tuk a prevence nádorových onemocnění

Rybí tuk je prevencí proti některým druhům rakoviny, zejména proti karcinomu prsu a nádorovému onemocnění prostaty. Rybí tuk má schopnost nejen aktivizovat imunitní systém tak, aby účinně zasáhl proti rakovinným buňkám. Rybí tuk ovlivňuje také metabolismus estrogenů omezením produkcí látek podporujících růst zhoubných nádorů.

Rybí tuk a těhotenství

Těhotné ženy by neměly zapomínat na pravidelnou konzumaci rybího tuku. Rybí tuk pozitivně ovlivňuje vývoj plodu zejména v posledním trimestru. Rybí tuk má výrazný vliv na činnost nervové soustavy a mozku. Rybí tuk je doporučován také kojícím ženám. Rybí tuk se dostává do mateřského mléka a tím i do těla dítěte.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na