Raw food je oblíbená dieta u těch, kteří chtějí zhubnout i u těch, kteří chtějí žit zdravě. Její kořeny sahají do pravěku, do doby, kdy naši předci neuměli rozdělat oheň a nemohli si tepelně upravovat jídlo. Podívejme se blíže na tento alternativní způsob stravování

Co je raw food?

Raw food, anglicky „syrové jídlo“, je nejen způsob stravování, raw food je životní styl. Vyznavači raw food tvrdí, že potraviny, které prošly tepelnou úpravou na více než 42 °Celsia, jsou mrtvé. Podle nich tyto „mrtvé“ potraviny škodí našemu zdraví, nedodávají tělu dostatek živin i enzymů, kromě toho jsou prý pro náš imunitní systém cizími látkami, proti kterým útočí.

Jakákoliv tepelná úprava podle nich mění molekulární strukturu buněk potravy a tím ničí její výživnou hodnotu. Pouze potraviny, které neprošly tepelnou úpravou, si zachovávají svoji původní strukturu a tím i výživné hodnoty.

Vyznavači raw food vidí příčinu únavy a dalších potíží i nemocí v konzumaci tepelně upravené stravy. Podle nich prý tepelně upravované jídlo ve střevech zahnívá a způsobuje zdravotní problémy.

Příznivci raw food jsou mnohdy vitariáni, to znamená, že jejich jídelníček tvoří syrové ovoce, zelenina, ořechy, semena, mořské řasy, čerstvé kokosové mléko, naklíčené obilí a luštěniny. Jiní vyznavači raw food také pijí syrové mléko, jedí syrové mléčné výrobky, zejména z kozího a ovčího mlék, rovněž jedí syrové maso a syrové ryby.

Historie raw food diety

Historie raw food se začala psát v minulém století v USA. Jejím průkopníkem je AnnWignore, raw food si postupně získávala další příznivce. Jeden z jejích příznivců Herbert Shelton založil v Texasu školu a kliniku, kde se prosazovala přírodní hygiena. Shelton tvrdil, že léky jsou jedy a že prý jedině půst dokáže očistit tělo a tím ho vyléčit.

Raw food zaznamenala rozmach kolem roku 1990, kdy jí začaly dodržovat holywoodské celebrity, jako je Demi More a WoodyHerrelson. Díky tomu se začaly objevovat první restaurace a kavárny, zaměřené na raw food. Raw food se dostala do mnoha zemí světa, včetně naší republiky, kde si získala mnoho příznivců.

Pohled na jídelníček vyznavačů raw food

Základní složkou jídelníčku vyznavačů raw food je čerstvé i sušené ovoce a zelenina, semena, ořechy, sušený hrách, sušené fazole, celá zrna obilovin, nepasterizované ovocné a zeleninové šťávy, mladé kokosové mléko, mořské a sladkovodní řasy, výhonky všeho druhu, čištěná nebo v lahvích balená voda, nepasterizované mléko a mléčné výrobky vyrobené z nepasterizovaného mléka a syrová vajíčka.

Zpracování potravin při raw food stravě

Na první pohled se zdá, že příprava raw food stravy je časově nenáročná. To však neplatí vždy, příprava některých jídel může být docela časově náročná.

Raw food nezná vaření, pečení, dušení, zapékání, a další tepelné úpravy. Raw food strava se upravuje mícháním sekáním drcením, mletím, mixováním, dehydratací potravin, odšťavňováním, máčením ořechů a sušeného ovoce, naklíčením semen, zrn a fazolí, máčením, sušením ne při vyšší teplotě než je 42 °Celsia.

Jak vypadá jídelníček raw food diety

Nahlédněme pod pokličku příznivců raw food. Ke snídani mohou mít hrušky s mákem a fíky. Dopolední svačinu bude tvořit kokosové mléko a dýňová semínka. Poobědvají polévku gaspacho a jako hlavní jídlo si dají kaši z květáku a další syrové zeleniny. Odpoledne mohou posvačit ovocný salát z kiwi, ananasu a jahod s mandlemi. Večeře se může skládat ze „sushi“ pomazánky ze zeleniny, namazanou na mořskou řasu nori.

Pomůže vám raw food zhubnout?

Raw food dieta není redukční dieta, raw food je životní styl, filozofie. Vyznavači tohoto alternativního výživového směru tvrdí, že vyšší konzumace syrové stravy vede k lepšímu zdraví i ke štíhlé linii.

Raw food obsahuje nadbytek vlákniny a malý obsah tuků, bílkovin a rafinovaných sacharidů. Následkem toho dochází k redukci tělesné hmotnosti.

Otázkou však je, zda se dotyčnému nebo dotyčné podaří sníženu tělesnou hmotnost udržet. Hubnutí nespočívá v krátkodobém „zatnutí zubů“ s tím, že je třeba „něco vydržet“, ale ve změně nesprávných stravovacích a dalších návyků, které byly příčinou nadbytečných kil.

Kromě toho dlouhodobé držení raw food diety je rizikem zdravotních potíží nejen kvůli dlouhodobé energetické nerovnováze. Raw food může být zařazen jeden či dva dny jako odlehčující režim, přičemž se konzumují pouze takové potraviny, které jsou v syrovém stavu pro naše tělo prospěšné.

Výhody raw food diety

Je třeba si přiznat, že na jídelníčku mnohých lidí syrovou stravu téměř nenajdeme, což je chyba. Syrová strava má své místo v našem jídelníčku, některé prospěšné látky pro naše tělo se varem ničí a pokud obohatíme svůj jídelníček o syrovou stravu, upevníme tím své zdraví, zvýšíme si fyzickou i psychickou kondici.

Obohacením našeho jídelníčku o syrovou stravu přispějeme také ke své štíhlé linii. Výhodou raw stravy je, nepoužívání zvýrazňovačů barvy, chuti a dalších chemických látek, dostatek enzymů a dalších látek citlivých na teplo, jako je vitamín C, dostatek vlákniny, která mnohým lidem chybí. Raw food dieta může krátkodobě sloužit jako jedna z metod očisty těla.

Rizika raw food diety

Některé potraviny v syrovém stavu obsahují zdraví nebezpečné látky, které se tepelnou úpravou ničí. Tepelně upravená pohanka je velmi zdravá potravina, zatímco syrová pohanka je jedovatá a způsobuje fotosenzitivitu. Jedovaté mohou být i starší syrové listy a stonky rebarbory, jedovaté jsou fazolové klíčky i syrové brambory.

Některé rostliny obsahují jedovaté látky, jimiž se brání proti škůdcům a které se ničí tepelnou úpravou nebo fermentací. U sóji se tyto škodlivé látky ničí fermentací, fermentovaná sója je velmi zdravá potravina.

V syrových vejcích, mase, rybách a plodech moře se mohou skrývat paraziti a bakterie, které tepelná úprava ničí. Kromě toho je fermentovaná a tepelně upravená strava mnohem lépe stravitelná než syrová strava.

Nadbytek syrové stravy nadměrně zatěžuje trávicí systém, čímž následně vznikají zdravotní potíže. Je také zátěží pro naše zuby. Jídelníček tvořený pouze ze syrové stravy obsahuje nadbytek vlákniny, která snižuje vstřebávání živin, čímž dochází k nedostatku důležitých látek pro tělo. Vyznavači raw food z řad vitariánů mají také nedostatek bílkovin, vitamínu B12, vitamínu D, vápníku, omega-3 mastných nenasycených kyselin i kalorií.

Syrovou stravu nelze doporučit jako dlouhodobý způsob zdravého stravování. Je však možné ji zařadit krátkodobě jako zpestření našeho jídelníčku i pro očistu našeho těla.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

2 KOMENTÁŘE

  1. […] Není to ale zdaleka tak jednoduché. Přestože skutečně kvalitní naturopati kombinují základy východní a západní léčby, stejně jako například psychosomatika, mnohem víc se soustředí na skutečný proces léčení. Mezi jejich běžné praktiky se řadí masáže, aromaterapie, akupunktura nebo léčba za pomocí bylinek. To vše podporují také psychoterapií a kvalitním a vyváženým jídelníčkem. […]

Vložit komentář

Vložte prosím komentář!
Vložte zde prosím jméno