Vysoký krevní tlak je jednou z nejvíce rozšířených nemocí. Vysoký krevní tlak je tichý zabiják, který je častou příčinou infarktu myokardu a mozkové mrtvice. Proti vysokému krevnímu tlaku nám pomohou nejen léky, často užívané po zbytek života. Proti vysokému krevnímu tlaku nám může pomoci také změna životního stylu, detoxikace i bylinky.

Co je vysoký krevní tlak a proč vzniká

Vysoký krevní tlak, nazývaný také hypertenze, je stav, kdy je krevní tlak delší dobu či opakovaně zvýšen nad hodnotu 140/90 mmHg. Za optimální hodnotu krevního tlaku je u dospělých lidí považována hodnota 120/80 mmHg. Krevní tlak je síla, kterou působí krev na vnitřní stěny cév.

Při měření krevního tlaku získáme dvě hodnoty. První, vyšší hodnota se nazývá systolický tlak, který vzniká při srdečním stahu. Druhá, nižší hodnota, nazývaná diastolický tlak, je zaznamenávána při uvolnění srdečního stahu.

Nejčastějšími příčinami vzniku hypertenze je obezita, chronické překyselování organismu, nadměrný příjem kuchyňské soli, dlouhodobý, nadměrný stres, nedostatek pohybu, kouření, nadměrná konzumace alkoholu, genetické předpoklady. Méně častými příčinami vzniku vysokého krevního tlaku jsou některé onemocnění, zejména onemocnění ledvin, diabetes a hormonální choroby.

Jak se projevuje a jaké jsou jeho komplikace

Vysoký krevní tlak se zpočátku neprojevuje žádnými příznaky. Prvními příznaky jsou bolest hlavy, únava, porucha spánku. Později dochází ke zvětšení levé srdeční komory, poškození cév. Objevují se otoky končetin, nespavost, dušnost, pocit na zvracení, krvácení z nosu, svalové křeče.

Postupně dochází k výraznému poškození cév, zejména k zúžení povrchovým tepen dolních končetin. Může dojít také ke krvácení do mozku a náhle cévní mozkové příhodě nebo k zúžení hlavních tepen, které vyživují srdce a následně k infarktu myokardu. Vysoký krevní tlak postihuje také oční cévy a cévy ledvin. Následně může dojít k slepotě a selhání ledvin.

Jak snížit vysoký krevní tlak

Když se řekne snížit vysoký krevní tlak, mnohým lidem se vybaví léky. Kromě nich však máme k dispozici mnoho prostředků, které nám pomohou snížit vysoký krevní tlak. V některých případech nás mohou tyto prostředky zbavit vysokého krevního tlaku a tím i doživotního užívání léků. Jaké jsou tyto prostředky?

Udržujte si fyziologickou tělesnou hmotnost – obezita je jednou z nejčastějších příčin vzniku hypertenze. Srdce obézního jedince se musí mnohem více namáhat, což způsobuje zvýšení krevního tlaku. Pokud jste obézní, snižte svoji tělesnou hmotnost. Podaří-li se vám zhubnout a máte vyšší krevní tlak, váš krevní tlak se sníží. Ke snížení tělesné hmotnosti vám mimo jiné pomůže změna stravovací návyků a pravidelná pohybová aktivita. Ideální je svižná chůze a nordic walking.

Očistěte své tělo – vyzkoušejte detoxikaci těla. Mnohým lidem se v těle hromadí odpadní látky, vzniklé biochemickými reakcemi. Příčinou je nevhodná strava, zejména strava bohatá na sacharidy, tuky a chemické látky, jako jsou zvýrazňovače barvy a chuti a další látky, ale chudá na vitamíny, minerály a vlákninu. Zamyslete se nad svým životním stylem, možná že patříte mezi tyto jedince.

Hlavními pilíři detoxikace je očista jater, ledvin, pohyb, relaxace a správná skladba stravy. Pro očistu jater je doporučován pelyněk, hořec žlutý, zeměžluč. Mezi bylinky, které provedou očistu ledvin, patří přeslička rolní, truskavec ptačí.

Nekuřte, nepijte nadměrné množství alkoholu, kofeinových nápojů omezte solení – kouření, alkohol a nápoje, obsahující kofein, zvyšují krevní tlak. Při hypertenzi je třeba také omezit příjem sodíku, jeho hlavním zdrojem je kuchyňská sůl. Nejezte příliš slané potraviny, používejte sůl v kuchyni co nejméně a nahraďte ji bylinkami, kořením, zelenými natěmi

Změňte jídelníček – zařaďte do svého jídelníčku dostatek čerstvé zeleniny a ovoce. Vhodné je ovoce a zelenina s vysokým obsahem draslíku, jako jsou banány, meruňky, brambory. Draslík má na naše tělo opačné účinky než sodík. Ve vašem jídelníčku by neměly chybět celozrnné obiloviny a výrobky z nich, luštěniny, ořechy, semínka, ryby, rostlinné oleje, zejména olivový, sezamový, lněný, bylinky, koření, zelené natě.

Zvláště dobré potraviny na snížení krevního tlaku jsou kromě potravin bohatých na draslík, pohanka, česnek, cibule, červená řepa, okurka, grapefruity, jablka, med, kakao, čokoláda,

Naopak je dobré omezit konzumaci hovězího masa a zvěřiny, uzenin, moučná a sladká jídla, slazené nápoje, průmyslově zpracované potraviny. Vyhněte se slazeným limonádám a nahraďte je vodou, šťávami z čerstvé řepy, mrkve, celeru, petržele, citrusových plodů a zeleným čajem.

Zelený čaj snižuje vysoký krevní tlak a podporuje hubnutí. Jezte pravidelně česnek a cibuli. Jednou z nejvýznamnějších látek, obsažených v česneku je allicin, který mimo jiné snižuje vysoký krevní tlak. Kvercentin a flavonol, jsou látky, které nám pomohou snížit vysoký krevní tlak. Tyto látky najdeme i v cibuli.

Dopřejte svému tělu dostatek pravidelného pohybu – dopřejte si denně alespoň 30 minut pohybu. Najděte si pohybovou aktivitu, která vás bude bavit a která bude přiměřená vaší fyzické kondici i zdravotnímu stavu. Pohyb je jedním z prostředků detoxikace, pohyb okysličí vaše tělo a dodá vám dobrou náladu.

Pohyb nemusí být sport ani intenzivní cvičení ve fitness, při vyšším stupni hypertenze se nedoporučuje větší zátěž. Pohybem může být plavání, svižná chůze, nordic walking.

Nejste zvyklí na pohyb? Začněte pozvolna a postupně zvyšujte zátěž. Vaše tělo si zvykne. Pohyb nemusí být nijak zvlášť intenzivní, stačí půl hodinka minimálně třikrát týdně a váš tlak se sníží. V žádném případě však nebuďte na sebe přísní. Cvičte pouze tak dlouho, abyste zvládli pohyb bez zadýchávání, bez příliš rychlého bušení srdce.

Naučte se správně zvládat stres – dlouhodobý stres je jednou z nejčastějších příčin vysokého krevního tlaku. Stresu se nelze vyhnout, je však možné naučit se ho správně zvládat. Mezi správné způsoby zvládání stresu patří meditace, relaxační hudba, relaxační cvičení, aromaterapie, zájmová činnost, dívat se na věci s nadhledem a nezatěžovat si hlavu zbytečnostmi, nehrabat se v minulosti a nevyčítat si chyby.

Bylinky a koření – pomocníci proti vysokému krevnímu tlaku

Vysoký krevní tlak pomohou snížit i tyto bylinky a koření:

  • Skořice – je bohatým zdrojem antioxidantů a dalších látek, které brání vzniku nemocem srdce.
  • Hloh – je známou bylinkou, která se používá na snížení vysokého krevního tlaku
  • Kardamon – je koření plné antioxidantů a dalších látek, snižujících vysoký krevní tlak
  • Meduňka lékařská – je známá jako bylinka s uklidňujícími účinky, která tlumí bolest a podporuje dobrý spánek. Méně známé jsou její účinky na snížení vysokého krevního tlaku.
  • Zběhovec plazivý – pomáhá při potížích způsobených vysokým krevním tlakem.
  • Květ černého bezu – má mnoho léčivých účinků, mezi ně patří také snižování vysokého krevného tlaku, zlepšení pružnosti cév, snižování otoků.
  • Kokoška pastuší tobolka – zastavuje krvácení, zejména z nosu a mírně snižuje krevní tlak. Tato bylinka se přidává do bylinných směsí, které snižují vysoký krevní tlak.
  • Oregano – nazývané také dobromysl, je koření i bylinka, obsahující látku carvacrol, která snižuje vysoký krevní tlak.
  • Kotvičník zemní – málo známá a velice účinná bylinka, která snižuje vysoký krevní tlak, pomáhá proti nemocem srdce a cév, snižuje hladinu sodíku a brání zadržování vody v těle. Mezi další účinky kotvičníku patří nárůst síly, vytrvalosti a svalové regenerace.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na