Podle italského šéfkuchaře Lidie Bastianichi pravidelná konzumace těstovin a omáček vytváří nejen kouzelnou chuť, ale pomáhá i zhubnout. V tomto článku se dovíte, jaké těstoviny se mohou jíst každý den.

Složení správných těstovin

Kalorie těstovin závisí na jejich složení. Pokud jsou vyrobeny z mouky tvrdé pšenice, pak v připravené formě 100 gramů obsahují:

  • kalorie – 160 kcal;
  • celulóza – 2 g;
  • glykemický index – 40-50 – vaření není delší než 5 minut;
  • uhlohydráty, komplexní sacharidy přírodního typu – 75%;
  • bílkoviny – 10%;
  • Tuk – 0.

Výživová hodnota těstovin z tvrdé pšenice

Jsou bohaté na:

  • vápník;
  • magnesium;
  • zinek;
  • fosfor;
  • měď;
  • zinek;
  • mangan

Vitamíny:

skupina B; H; E.

Dále těstoviny obsahují:

  • aminokyseliny;
  • nasycené mastné kyseliny;
  • a monosacharidy.

Minimální množství škrobu v krystalické formě neohrožuje vaší váhu. Pomalé cukry udržují normální hladinu glukózy v krvi a člověk po dlouhou dobu necítí hlad.

B vitamíny vyživují mozkové buňky a přinášejí zdraví vlasům a nervovému systému. Díky vláknům je tělo očištěno od soli, toxinů a těžkých kovů.

Jak jsou těstoviny rozděleny podle GOST

Trh nabízí 3 skupiny složení mouky:

A – tvrdá pšenice, durum, semolina di grano duro;

B – středně měkká pšenice;

C – měkká pšenice.

Pokud se na obalu těstovin uvádí:

skupina A, třída I;

To jsou správné těstoviny, které můžete jíst a přitom neztloustnete. Což vám potvrdí i slavná italská herečka Sophia Loren. Její hlavní pokrm ve stravě – kvalitní těstoviny.

Typy těstovin

Šéfkuchař Jacob Kennedy ve své knize “Geometrie těstovin” píše, že ve světě je 350 druhů těstovin s 1200 jmény.

Typy těstovin jsou různé a rozlišujeme je podle:

  • formy;
  • velikosti;
  • barvy;
  • složení;
  • tloušťky

Těstoviny se podávají se zeleninou, omáčkami, masem, rybami. Existují těstoviny, které jsou přímo určeny k přípravě některého jídla nebo omáčky.

Capellini, špagety, dlouhé nudle

Jedná se o tenké a dlouhé těstoviny. Používají se v kombinaci s lehkými a jemnými omáčkami, které jsou vyrobeny z vína a olivového oleje s jemně sekanými bylinkami, šalotkou a česnekem.

Špagety

Dlouhé a středně těžké těstoviny s kruhovou částí. Vhodné k zelenině, rajčatům, masovým omáčkám a pesto.

Lenguini, fettucine, tagliatelle

Jsou to ploché, široké špagety a podávají se s mořskými plody, smetanou a masovými omáčkami. Například s alfredo omáčkou.

Těstoviny pro hubnutí z tvrdých odrůd – Rigatoni, penne a ziti

Jedná se o trubkové těstoviny s dutým vnitřkem. Vhodné ke smetaně, sýru, masu, zelenině a rajčatové omáčce. Můžete z nich udělat studený těstovinový salát s masem, tofu a zeleninou. Nebo je podávejte pečené.

Těstoviny na večeři – Manicotti a cannelloni

Jedná se o trubkovité makarony o průměru 2-3 cm, podávané se špenátem, kuřecím, telecím. S masovou nebo rajčatovou omáčkou či bešamelu.

Bezlepkové tenké těstoviny – Rotini, Fusilli a Gemelli

Jedná se o zkroucené makarony ve formě vývrtky. Tyto druhy se používají se sýrem nebo pesto, rajčaty, zeleninou či masovou omáčkou. Vaří se jako těstoviny do polévky s droby.

Těstoviny – Farfalle

Tyto těstoviny jsou ve tvaru motýlka. Podáváme je s mořskými plody, máslem, bylinkami, rajčaty a masovými omáčkami. Používají se k přípravě těstovinových salátů se smetanou nebo máslovou omáčkou.

Nudle pro hubnutí – Lasagna

Jde o těstoviny ve formě velkého plochého listu. Používají se se smetanovou, masovou, rajčatovou nebo zeleninovou omáčkou.

Těstoviny – Orzo, Pastina a Ditalini

Jedná se o malé těstoviny. Podáváme je s máslem nebo lehkou vinnou omáčkou. Vhodné jsou do polévky, pro lehká jídla a saláty s octem.

Jaké těstoviny můžete jíst při hubnutí?

Těstoviny neobsahují tuky, cholesterol, sodík a jsou zdrojem nízko-glykemických sacharidů. Potraviny s nízkým glykemickým indexem jsou pomalu tráveny, glukóza se postupně dostává do krevního řečiště, takže nemáte delší dobu chuť k jídlu.

Pří hubnutí zvolte těstoviny vyrobené z 100% celozrnné mouky. V 200 g. porce celozrnných špaget je 174 kalorií a 6 gramů – dietní vlákniny ¼ denní stravy. V špagetách z pšeničné mouky vysoké kvality je 221 kalorií a 2-3 gramy vlákniny.

Chcete-li zhubnout, jezte těstoviny v malých porcích. Například s rajčatovou omáčkou, ta je zdrojem lykopenu, antioxidantů, vitamínů A a C. Používáte-li omáčku, zvolte s minimálním obsahem sodíku 350 ml na porci a nejvýše se 70 kaloriemi.

Chcete-li uspokojit vaši chuť k jídlu, doplňte těstoviny s proteinovými kuřecími prsíčky, krevetami, bílými fazolemi. Přidejte omáčku ze zeleniny – nakrájenou cukinu, sladkou papriku, houby, špenát.

Pro sacharidovou dietu si můžete vybrat:

  • Shirataki – průsvitné nudle z rostliny Kanyaku. 100 g – 9 kcal;
  • Kelpové nudle – 100 g – 8 kcal;
  • Zeleninové špagety – syrová zelenina rozřezaná do nití.

V kolik hodin můžete jíst těstoviny?

Podle dr. Atkinse je večer lepší jíst bílkoviny a zeleninu. Profesor Zachariah Madar doporučuje komplexní sacharidy pro večeři – makarony z celozrnné mouky. Nasycují a mají pozitivní vliv na zdraví. Tento závěr učinili izraelští vědci. Provedli experiment, ve kterém 78 lidí denně po dobu 6 měsíců konzumovalo velké množství sacharidů, včetně těstovin. Podle výsledků bylo jasné, že těstoviny na večeři zvyšují vylučování leptinu – hormonu sytosti, zrychlení metabolismu a inzulínové rezistence.

Po 18:00 raději těstoviny nekonzumujte. Všechny biochemické procesy v těle se zpomalují. Získaná energie zůstane “nezpracovaná” a zvýšená hladina glukózy v krvi ovlivní zdraví.

Bezlepkové těstoviny

Glykemický index, GI, je indikátorem toho, jaký je obsah cukru v krvi. Vysoké hodnoty GI ukazují ostrý skok v glukóze. Potraviny s nízkým GI se tráví pomaleji a zvyšují hladinu cukru v krvi.

Těstoviny vyrobené z mouky nejvyšší kvality a celozrnné mouky mají nízké GI hodnocení 40-70. Pomáhají kontrolovat váhu a zdraví.

Těstoviny vyrobené ze zpracované mouky mají GI 70-100.

Vysoký glykemický index – riziko:

  • kardiovaskulární nemoci;
  • diabetes;
  • nadváha;
  • věkem podmíněná makulární degenerace;
  • neplodnost;
  • kolorektální rakovina.

Jak často můžete jíst těstoviny

Podle odborníků na výživu můžete jíst těstoviny každý den. Jsou výživné, zdravé a čistí střeva. Nízká hladina kalorií vás neohrožuje nadměrnou hmotností. A, pokud k těstovinám přidáte olivový olej, zeleninu, byliny, mořské plody, libové maso – budete mít postavu jako modelka.

Více článků najdete na portálu mamci.cz 

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na