Křečové žíly jsou rozhodně tím nejméně příjemným a zároveň nejvíce omezujícím faktorem v životech aktivně i pasivně žijících lidí. Včasná prevence je jen poloviční základ k obraně před vznikem křečových žil a pokud se s nimi nevypořádáte včas, můžete si zadělat na mnohem rozsáhlejší a komplikovanější problémy, o které rozhodně nestojíte.

Jak se proti křečovým žilám bránit?

Křečové žíly zhoršuje nadváha, nedostatečná kontrola, ignorování prvních příznaků, nedostatečná hygiena nebo pohyb, nadměrné užívání soli, kouření, vysoké podpatky i strach z návštěvy odborníka. Nohy vás však budou nosit až do konce života a zaslouží si proto zvýšenou péči. Platí to i v případě, že křečové žíly zaskočí aktivně žijícího člověka, který se všem nešvarům nezdravého životního stylu vyhýbá. Pro začátek je potřeba zhodnotit závažnost problému a poté postupovat podle rad odborníka. Jak se však vyrovnat se změnou sportovních aktivit a přitom ještě přispět k léčbě křečových žil nebo prevenci? Vhodným výběrem aktivit nových a vyhýbání se těch, které zdravotní problém s žílami jen zhoršují.

K boji proti křečovým žilám potřebujete pohyb!

Už po probuzení můžete své nohy trochu protáhnout, zakroužit kotníky, propnout prsty u nohou a zajezdit si vleže na „kole“ ještě dřív než vstanete. Pokud si potrpíte na ranní sprchu, je vhodné střídat teplou a studenou vodu kvůli prokrvení a zpevnění cév. Před odchodem z domu si pak pečlivě vyberte, co si na sebe obléknete, protože vysoké podpatky vašim nohám nijak neuleví. Jestliže máte  v práci možnost, zkuste měnit co nejvíc polohy a trochu více se pohybovat. Například místo výtahu choďte po schodech, což pomáhá k rozhýbání lýtkovým svalům, které mají na starosti správné zpětné proudění krve. Stejně tak se můžete projít i po kanceláři nebo alespoň na  židli kývat a kroužit nohama. Každý pohyb krevní oběh vašich nohou ocení. Nejzákladnějším pohybem je však chůze, plavání nebo jízda na kole, které mohou zároveň nejvíc pomoct. Vhodný je také golf nebo lyže. Na noc si pak nohy podkládejte polštářem tak, aby byly alespoň o deset centimetrů nad srdcem.

Ne každý sport je na křečové žíly vhodný. Který je nejlepší?

Pokud se bez svého oblíbeného sportu zkrátka neobejdete, rozhodujte se s rozumem. Například jízda na koni je při problémech s křečovými žílami naprosto nevhodná. V závěsu pak můžeme jmenovat také tenis, badminton, odbíjená, košíková, fotbal, bojové sporty… apod. Jde o sporty s rychlými starty a ráznými doskoky. Sice nezpůsobují křečové žíly ale zhoršují stav těch vzniklých a oddalují úspěch léčby. Mezi pomyslně zakázané sporty, které jsou pro krevní oběh velkou záleží díky prudké změně pohybu patří posilování, vzpírání, box, surfování nebo třeba aerobik. Jestliže chcete léčbu křečových žil naopak uspíšit a podpořit, je kromě již zmíněných sportů velmi vhodná jóga, která se svými cviky soustředí právě na perfektní funkčnost krevního oběhu a je naprosto bez rizika.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Ellen Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ellen
Host
Ellen

Také je důležité si křečáky hlídat, když máte naopak hodně běhavou práci. Jsem na place i 12 hodin a dost jsem bolesti a otoky nohou připisovala právě tomu. A pak mi doktor řekl, že to jsou křečáky, na které od té doby musím brát pravidelně prášky. Základ vidím v tom si sám sebe hodně všímat a vše včas řešit s odborníky.