Léto je obdobím, kdy nás přepadá touha zbavit se co nejrychleji nadbytečných kil. Horké letní počasí totiž nemilosrdně odhalí každou nedokonalost naší postavy. Chceme co nejrychleji zhubnout, proto zkoušíme různé krátkodobé diety s nadějí, že nám pomohou. Jednou z těchto diet je ovocná dieta  Pomůže nám tato dieta k vysněné postavě?

Co je ovocná dieta?

Ovocná dieta, jak napovídá její název, spočívá v konzumaci čerstvého ovoce. Přesto má ovocná dieta několik forem. U jedné z nich jsou přesně stanoveny druhy ovoce a pořadí, ve kterém je konzumujete. Tato forma ovocné diety je třídenní. U dalších forem lze libovolně kombinovat ovoce a u jedné z nich si dokonce můžete k ovoci dopřát i mléčné výrobky s nižším obsahem tuků, jako je například tvaroh nebo nízkotučný jogurt.

Ovoce může být konzumováno i ve formě smoothie, do kterého může být přidáno několik lístků čerstvé máty. Množství ovoce záleží na formě ovocné diety, u některých forem je striktně dáno, u jiných je množství libovolné. Klasická ovocná dieta povoluje pouze konzumaci čerstvého ovoce v různých formách a malé množství neslazeného sušeného ovoce. Ovoce si můžete dopřát ve formě smoothie i ve formě ovocného salátu, který zakapete šťávou z citronu a přidáte malé množství neslazeného sušeného ovoce a ozdobíte čerstvými lístky máty nebo meduňky.

Co je podstatou ovocné diety?

Čerstvé ovoce je zdrojem nejen vitamínů, minerálů a vlákniny. Najdeme v něm také enzymy. Podle zastánců ovocné diety tyto enzymy aktivují metabolismus a podporují spalování tuků. Tato schopnost je nejsilnější při výhradní konzumaci čerstvého ovoce. Jiní příznivci této diety jdou ještě dál. Tvrdí, že je tyto účinky je možné dosáhnout pouze konzumací přesného pořadí určitých druhů ovoce. Jinak by se enzymy mohly vzájemně rušit a tím i jejich účinek.

Dalším principem ovocné diety je hojné pití tekutin. Tekutiny podpoří detoxikaci těla a tím i hubnutí.  Při této dietě je třeba vypít alespoň 2 litry nápojů. Pokud si myslíte, že budete pít ovocné šťávy a džusy, mýlíte se. Během držení ovocné diety můžete pít pouze vodu, vodu ochucenou šťávou z citrónu, případně i čerstvými lístky máty, neperlivé stolní vody bez příchuti a různé neslazené ovocné a bylinkové pročišťující čaje. Šťáva z citrónu nebo z limetek je jedinou povolenou ovocnou šťávou při této dietě. Citrónová ani limetková šťáva na rozdíl od ostatních ovocných šťáv totiž neobsahují žádné kalorie.

Ovocná dieta patří mezi krátkodobé diety, lze jí držet maximálně týden.

Třídenní ovocná dieta

Třídenní ovocná dieta je jedna z forem ovocné diety. Její podstatou je konzumace přesně daných druhů ovoce v přesně daném pořadí. Jedná se o ananas, banán, kiwi, hroznové víno. Toto složení a pořadí má za úkol dodat tělu přesné množství a přesné složení enzymů, které podpoří metabolismus a zrychlí spalování tuků.

Dieta se drží tři dny. Kromě ovoce se po tuto dobu pije voda a pročišťujíc bylinkové čaje. Vody a čajů byste měli vypít alespoň 2 litry. Třídenní ovocná dieta slibuje zhubnout až o 3 kg.

První den posnídáte 250 g ananasu, dopolední svačina bude stejná. K obědu si dáte jeden banán, k odpolední svačině 250 g ananasu a k večeři opět jeden banán. Další den budete střídat kiwi a hrozny. Vaší snídaní budou tvořit tři kiwi, k dopolední i k odpolední svačině si dáte 100 g hroznů. K obědu budete mít čtyři kousky kiwi a k večeři tři. Třetí den posnídáte 200 g hroznů a poobědváte čtyři kousky kiwi. Vaší dopolední i odpolední svačinou bude ananas, dopoledne si ho dáte 200 g, odpoledne pouze 100 g. K večeři si dáte 100 g hroznového vína a dva kousky kiwi.

Výhody a rizika ovocné diety

Nevýhodou některých redukčních diet je nedostatek sacharidů. Toho se však u ovocné diety nemusíte obávat. Budete mít nadbytek sacharidů, zvláště při formě ovocné diety, která povoluje konzumaci libovolného množství ovoce. Nebudete mít ani málo některých vitamínů, minerálních látek, enzymů, vlákniny. Budete však trpět nedostatkem tuků, bílkovin, některých minerálů a vitamínů.

Nadbytek sacharidů, zejména jednoduchých není vůbec nic prospěšného. Vaše hladina glukózy v krvi bude doslova jako na houpačce. Po konzumaci ovoce prudce stoupne, avšak díky vyloučení většího množství inzulínu do krve opět rychle klesne. Toto kolísání naopak podporuje tloustnutí. Navíc podporuje vznik diabetu mellitu 2. typu, zejména pokud se rozhodnete držet ovocnou dietu opakovaně.

Pokud jste náchylní k trávicím problémům, ovocná dieta vám může poškodit zdraví. Vysoké riziko poškození žaludku, žlučníku a slinivky břišní číhá zejména na jedince, kteří drží tuto dietu opakovaně. Velkou nevýhodou je také ztráta svalové hmoty.

Ovocná dieta a hubnutí

Přestože je ovocná dieta bohatá na sacharidy, zhubnete po ní. Nesmí se však jednat o formu ovocné diety, která povoluje konzumaci libovolného množství ovoce. Nadbytek sacharidů vám rozhodně vaši tělesnou hmotnost nesníží. A nezachrání to ani vláknina, která zpomaluje trávení, snižuje glykemický index, čímž podporuje hubnutí.

Pokud zhubnete, nebude se v žádném případě jednat o tukové zásoby, Těch se ovocná dieta nedotkne. Ztracená kila budou tvořená vodou a svalovou bílkovinou. Po návratu k původní stravě vás čeká jo-jo efekt. Po několika denním hladovění sice zhubnete, brzy však budou vaše pracně shozená kila zpět. A k nim nějaké to kilo navíc. O to rozhodně nestojíte.

Ovocná dieta sice slibuje sytost. Opak je však pravdou. Během celé diety vás bude provázet hlad jako nerozlučný společník. Ovoce totiž nemá vyšší sytící schopnost, výjimkou jsou banány a avokádo. Banány totiž obsahují hodně škrobu, avokádo je plné tuku.

Ovoce má své nezastupitelné místo ve zdravé výživě, jeho menší množství je doporučováno i při hubnutí. Čerstvé ovoce skutečně našemu tělu poskytne zdraví prospěšné látky, včetně enzymů. Navíc uspokojí naši chuť nesladké a skvěle nahradí dezerty, zákusky a další sladkosti. Něco jiného je však výhradní konzumace ovoce. Ta naopak zdravá není.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Vložit komentář

Vložte prosím komentář!
Vložte zde prosím jméno