Každá žena, která plánuje otěhotnět a trochu se zajímá o zdravou výživu, velice dobře ví, že by měla svému tělu dodávat větší množství kyseliny listové. Dostatek kyseliny listové je totiž jednou z nezbytných podmínek, aby její potomek byl zdravý. Kyselina listová nám však prokáže dobrou službu v každém věku.

Co se skrývá pod označením kyselina listová

Kyselina patří mezi skupinu vitamínů B, vitamínů rozpustných ve vodě. Jedná se o vitamín B9, známý rovněž pod názvy folát, acidumfolicium, Svůj název si vysloužila podle listů špenátu, odkud byla v roce 1941 poprvé získaná,

Proč je kyselina listová důležitá pro těhotné

Kyselina listová hraje klíčovou roli při správném růstu a vývoji plodu v prvním trimestru těhotenství. Dokonce někteří odborníci doporučují její zvýšenou konzumaci tři měsíce před plánovaným otěhotněním. Podporuje totiž dělení buněk, růst plodu, diferenciaci tkání, zejména nervové soustavy.

Mozek a mícha dítěte se vytvářejí v prvních týdnech těhotenství. Pokud nedodá žena v počátku těhotenství svému tělu dostatek tohoto vitamínu, vystavuje své děťátko velkému riziku, že se narodí s nějakou z vrozených vývojových vad, jako je rozštěp páteře, rozštěp patra, vrozené vady srdce, močových cest, končetin.A nejen to. Navíc riskuje samovolný potrat.

Kyselina listová – potřená nejen během těhotenství

Kyselina listová není nezbytná pouze pro narození zdravého miminka. Naše tělo jí potřebuje pro syntézu nukleových kyselin, látek nezbytných pro přenos energie v buňce a při tvorbě červených krvinek. Červené krvinky vděčí za svůj správný tvar a velikost právě kyselině listové. Kyselina listová se také podílí na vzniku některých aminokyselin, jako je například tryptofan, glycin nebo methionin.

Aminokyselina methionin plní mimo jiné funkci jednoho z regulátorů homocysteinu, aminokyseliny, která je v malém množství potřebná, avšak ve velkém množství nám naopak škodí. Zvyšuje riziko onemocnění srdce a cév, demence, deprese a dalších nemocí. Dalšími látkami, které snižují nadbytek homocysteinu je vitamín B6, pyridoxin a vitamín B12, cyanokobalaminem. Tato trojice vitamínů skupiny B je nezbytná pro přeměnu homocysteinuna neškodnou aminokyselinu cystein.

Kyselina listová nám poslouží také tím, že podpoří tvorbu svalové hmoty i hojení ran.

Kolik denně potřebujeme kyseliny listové?

Tělo dospělého člověka potřebuje denní přísun zhruba 200 mikrogramů kyseliny listové, starší a nemocní lidé 400 mikrogramů, těhotné a kojící ženy 600 mikrogramů. Lékaři doporučují ženám přidat 1 až 3 měsíce před plánovaným otěhotněním k běžné stravě 300 až 400 mikrogramů kyseliny listové. Nejvyšší přípustné přijaté množství kyseliny listové denně je 1 mg.

Když je kyseliny listové nedostatek

Nedostatek kyseliny listové je naprosto běžný jev. Podílí se na něm moderní stravovací návyky, jako je konzumace polotovarů, instantních jídel, a další stravovací zlozvyk\y. Navíc se kyselina listová velice snadno ničí. Zničit ji může var, přístup vzduchu, světla, oxidace, styk s některými kovy.

A nejen to. O její nedostatek se stará také antikoncepce, alkohol, léky na léčbu epilepsie i některé léky s protizánětlivým účinkem.

Nedostatek kyseliny listové nám dá naše tělo poznat zvýšenou únavou, pocitem ztráty energie, citlivostí a bolestivostí jazyka, ústní dutiny a také megaloblastickou anémií. Charakteristickým znakem této nemoci jsou zvětšené a deformované červené krvinky.

Deformace a nadměrná velikost má za následek sníženou schopnost přenášet kyslík. To se kromě nadměrné únavy projevuje nechutenstvím, nevolností, zvracením, vypadáváním vlasů. Mohou se také objevit vředy v ústech a bolest jazyka. Těhotné ženy navíc čelí zvýšenému riziku spontánního potratu a narození miminka s některou z vývojových vad.

Lze se kyselinou listovou předávkovat?

Pokud jsou vaším jediným zdrojem kyseliny listové potraviny, můžete být bez obav. Nadbytek kyseliny listové, stejně jako ostatních vitamínů rozpustných ve vodě, se vyloučí močí. Pokud však užíváte doplňky s kyselinou listovou, není vůbec těžké se tímto vitamínem předávkovat.

Kyselina listová se totiž chová jinak v potravě a jinak v potravinových doplňcích. V potravě je přítomná spolu s dalšími látkami, s nimiž chemicky reaguje, zatímco v doplňcích se setkáme pouze s izolovanou přírodní kyselinou listovou, nebo dokonce s uměle chemicky vyrobenou.

Pokud hojně užíváte doplňky s kyselinou listovou a objeví se u vás hořká pachuť v ústech, nevolnost, nadýmání, zvýšená aktivita, podrážděnost, poruchy spánku, ihned přestaňte s jejím užíváním. Výše zmíněnými příznaky vám vaše tělo signalizuje, že jste se tímto vitamínem předávkovali. Během tří týdnů se množství kyseliny listové sníží a výše zmíněné příznaky odezní.

Kde najdeme kyselinu listovou?

Kyselinu listovou najdeme v různých doplňcích stravy, nejlepší je však dodávat jí svému tělu stravou. Naše tělo jí využije z 50 %. Mezi bohaté zdroje vitamínu B9 patří listová zelenina, jako je ledový salát, čínské zelí, hlávkový salát, špenát.

Nemalé množství tohoto vitamínu najdeme v květáku, brokolici, hlávkovém zelí, růžičkové kapustě, zeleném hrášku, fazolkách, okurkách, dýni, červené řepě, rajčatech, avokádu, mangu, pomerančích, banánech, třešních, jahodách, malinách., vlašských a piniových ořechách, celozrnných obilovinách, kvasnicích, mase, vejcích, mléce.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na