Podzim a zima prověří náš imunitní systém, je na nás, abychom tuto zátěž zvládli. Rýma, nachlazení, chřipka, to vše na nás v tomto období útočí. Bakterie a viry působí po celý rok, ale zrovna na podzim a v zimě hraje v náš neprospěch nižší teplota, která na organismus působí jako stresor.

Organismus si s nízkými teplotami snaží poradit pomocí termoregulace a to hned dvěma způsoby:

  • Snaží se zvýšit produkci tepla
  • Snaží se nížit tepelné ztráty

Zvýšit produkci tepla se mu daří pomocí smršťování a stahy svalů. My ho známe jako třes těla, když je nám zima.

Snížit tepelné ztráty se organismu daří pomocí krátkodobé vazokonstrikce (zmenšení průtoku cév).

Jak se správně otužovat?

Chlad je náš pomocník, pokud ho budeme dávkovat tělu s rozumem. Imunitě a tělu může prospět. Pro začátek se otužujte v domácím prostředí a to tak, že se budete sprchovat studenou vodou. Začít s vlažnou a postupně ubírat až ke studené. V zimě se takto otužujte 1-3 minuty, v létě 3-5 minut. S otužováním můžete začít už u dětí od 2-3 let. Otužujte se ráno, při sprchování se malinko pohybujte. Osušte se ručníkem, malinko zahřejte a nasnídejte se. Při sprše můžete střídat teplou a studenou vodu.

Nemáte příliš vytopený byt? Zkuste o nějaký ten stupeň stáhnout topení, příliš vysoká teplota v bytě nemusí být úplně ideální pro naše zdraví. To stejné platí i o spánku. Ložnice by měla mít ideálně kolem 180 C – 200 C. Proces otužování by měl být postupný, po malých krůčcích.

Pozitivní dopady na organismus

Cílem je posílit obranyschopnost. Otužilí lidé bývají nemocní jen velmi málo. Vyhýbá se jim i vysoký krevní tlak, alergie. Tělo je lépe adaptováno na teplotní výkyvy.

Více článků najdete na portálu mamci.cz 

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na