Ačkoliv děti bychom měli od samého začátku vést k samostatnosti, zpočátku budou potřebovat naši pomoc při přípravě školní aktovky a věcí do školy. Jak pomoci připravit děti do školy a přitom i rozvíjet jejich samostatnost?
V první třídě připravujeme věci společně s dítětem
V první třídě se děti do školy obvykle těší, vybírají si samy aktovku, penál a další potřeby do školy. My rodiče bychom jim je měli podepsat a pomoci dítěti naskládat si věci do aktovky tak, aby to bylo účelné: do velkého boxu sešity a učebnice, do menšího penál, do postranních kapes pití, do přední kapsy svačinu atp. Potom již každý den probereme s dítětem, jaké má předměty další den, a pomůcky společně přichystáme – nikoliv že maminka podle rozvrhu dá dítěti do batohu vše potřebné.
Ve druhé třídě více samostatnosti
Ve druhé třídě si již dítě umí podepsat věci samo. Také přečte z rozvrhu, jaké předměty má další den. Necháme jej tedy samostatně si připravovat aktovku, jen večer nebo ráno zkontrolujeme, zda v ní má všechno potřebné. Není účelné opakovat několikrát: Máš tam sešit na matematiku?, když dítě stejně nereaguje a sešit si do aktovky nepřipraví.
Ve třetí třídě samostatnost vítězí
Ve třetí třídě už je školák velmi zkušený a měl by se připravovat sám: věci do školy, úkoly, ale třeba i svačiny. Namátkově kontrolujeme, zda v batohu je všechno, anebo naopak tam není příliš velký nepořádek. Větším dětem už necháme zcela volnou ruku.
Na konci školního roku
Na konci každého školního roku nejprve s dítětem (od 4.–5. třídy již dítě zcela samostatně) probereme vše, co je v aktovce, roztřídíme, nepotřebné vyhodíme, důležité věci založíme. Aktovku vyčistíme a necháme ji odpočívat přes prázdniny. Kdybychom tento proces nechali až na konec prázdnin, můžeme se dočkat nemilých překvapení, jako je 2 měsíce stará svačina nebo použité ponožky s náležitým odérem…
Více článků najdete na portálu mamci.cz