Po císařském řezu zůstane ženě „památka“ ve formě jizvy po císařském řezu. Jizva ale není u všech žen stejná. O tom, jak bude vypadat, rozhoduje také kromě jiných faktorů, péče v prvních měsících. Prvních 6-18 měsíců po porodu je jizva tzv. „čerstvá“, to znamená, že ještě stále pracuje a mění se. Vhodnou a pravidelnou péčí můžete vzhled jizvy ovlivnit.

Tlaková masáž jizvy

V prvních dnech, až dostanete povolení od lékaře, se jemně dotýkejte okolí jizvy. Až vám sundají obvaz, masírujte okolí jizvy, jemnými, krouživými pohyby. Namažte jej (nejlepší jsou přírodní promašťovadla jako nesolené sádlo, přírodní olejíčky). Po vytažení stehů a samovolnému odpadnutí stroupků, můžete začít masírovat i samotnou jizvu. Zatlačte bříšky prstů na jizvu tak, aby došlo k odkrvení nehtového lůžka. Stlačte po dobu asi 30 vteřin a uvolněte tlak. Pokud ucítíte tužší místo, zatlačte více. Takto masírujte celou délku jizvy, ideálně 3x denně a můžete i více. Masáž by neměla vyloženě bolet, nepříjemné pocity můžete zprvu cítit. Masáží zabráníte srůstům v jednotlivých vrstvách a obnovíte tak funkčnost jednotlivých vrstev, které byly přeťaté.

Tejpování jizvy

Tejp je proškoleným fyzioterapeutem nalepen přímo na jizvu. Dochází tak k lepšímu prokrvení a hojení. Využívá se tahu pružné pásky v různých směrech. S tejpováním můžete začít po zahojení jizvy.

Sprchování jizvy

Obvykle můžete sprchovat už první dny po zákroku, pokud to povolí lékař. Střídat studenou a teplou vodu. Příjemná je vlažná.

Laser

Proniká do hloubky přes několik vrstev. Zlepšuje metabolismus tkáně a hojení. Laser musí aplikovat proškolená osoba na specializovaném pracovišti.

Dechové cvičení

S dechovým cvičením můžete na doporučení fyzioterapeuta začít už v porodnici. Masíruje několik vrstev zároveň, zlepšuje prokrvení a hojení. Zároveň posilujete svaly pánevního dna. Vhodný cvik i při diastáze. Lehněte si na záda. Pokrčte nohy, ruce si můžete položit na bříško. Bedra mějte stále na zemi, nadechněte se co nejvíce do břicha a s výdechem se snažte břišní stěnu tzv. „přitlačit“ k podložce, zároveň stáhněte konečník a svaly pánevního dna. V každé poloze vydržte alespoň 10 vteřin. Přibližně 6 měsíců zapomeňte na posilování břišních svalů, zejména příčných.

Nezapomeňte také na obyčejné procházky s kočárkem nebo nosítkem v terénu. V prvních měsících je to výborný pohyb. Zátěž postupně zvyšujte.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na