Jednorázové diety slibují rychlé hubnutí, údajně stačí zatnout zuby a krátkodobě „něco vydržet“. Pro mnohé lidi bojující s nadbytečnými kily zní tato nabídka velmi lákavě a ihned začnou držet jednu ze „zaručených“ diet. Cesta k trvalé štíhlé linii je však jiná.

Zhubnete po jednorázových dietách?

Po jednorázových dietách zhubnete, nejedná se však o úbytek tukových zásob, nýbrž o úbytek vody a později i svalové hmoty. Při hubnutí tělo nejprve ztrácí vodu. Následkem delšího hladovění dojde ke zpomalení metabolismu. Tělo vnímá hladovění jako nouzový stav, na který reaguje shromažďováním přijaté energii na horší časy. Po návratu k běžné stravě se tělo chová velmi spořivě, vše ukládá do tukových zásob.

Kromě toho nutí svého majitele k vyššímu příjmu energie, aby si mohlo vytvořit co největší zásoby pro další dobu hladovění. Výsledkem je vyšší tělesné hmotnost než před začátkem držení diety a větší množství tukových zásob.

Při držení různých jednorázových diet tělo hladoví a nutí mozek věnovat jídlu nepřiměřenou pozornost. Držení jednorázových drastických diet se projevuje nervozitou, podrážděností, únavou, sníženou výkonností, nedostatkem koncentrace, pomalejší funkcí myšlení, paměti, zažívacími potížemi a dalšími zdravotními problémy.

Zbavte se nadbytečných tukových zásob

Cílem hubnutí je snížit množství tukových zásob a udržet si výslednou sníženou tělesnou hmotnost. Zdravé hubnutí spočívá v trvalé změně nesprávných návyků, které vedly k nadbytečným kilům. Pro zdravé hubnutí a udržení výsledné snížené tělesné hmotnosti je třeba zrychlit metabolismus, zvýšit hodnotu bazálního metabolismu a současně nemít dlouhodobě nižší příjem energie než je hodnota bazálního metabolismu.

Bez trvalé změny zdravě nezhubnete

Cílem hubnutí není pouze zbavit se nadbytečných kil, cílem je udržet si výslednou tělesnou hmotnost. A to bez trvalé změny nejde. Klíčovou zásadou zdravého hubnutí je trvalé změna, která spočívá v pravidelnosti v jídle, pohybu, spánku, odpočinku a také v novém způsobu života

Změna spočívá také v přístupu k jídlu, jídlo slouží pro výživu těle, nikoliv jako utěšitel, který je vám kdykoliv po ruce.

Při hubnutí se sice snižuje příjem energie, nejedná se však o hladovění. Strava je pestrá, obsahuje dostatek všech živin, vlákniny, vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek.

Chcete-li zhubnout zdravě, vsaďte na pravidelnost. Při hubnutí také pomáhá rozdělit si jídlo do několika menších denních porcí.

Jezte v klidu, jídlo řádně kousejte. Nikdy nejezte bezmyšlenkovitě ani nechoďte nakupovat hladoví, jinak koupíte více jídla, zejména jídla s velkým množstvím kalorií. Mějte v lednici a ve spíži potraviny vhodné pro zdravé hubnutí.

Jak se stravovat při zdravém hubnutí

Konzumace minima průmyslově upraveného jídla, pomáhá k hubnutí. Toto jídlo obsahuje pouze energii a různé chemické látky, jako jsou zvýrazňovače chuti, barvy, a další látky.

Při zdravém hubnutí je strava tvořena z větší části z přirozených potravin, jako je čerstvá nebo mražená zelenina, vejce, ryby, maso, celozrnné obiloviny, luštěniny, čerstvé ovoce, ořechy, semínka, olej, máslo, mléko, sýry, tvaroh, acidofilní mléko a další zakysané mléčné výrobky. Strava má mít velký objem, méně energie a má také na delší dobu zasytit.

Vysokou sytící schopnost má vláknina a bílkoviny. Bílkoviny jsou nezbytné také k nárůstu svalové hmoty. Vláknina zpomaluje vstřebávání živin, čistí střeva.  Její další výhodou je minimální nebo nulový obsah kalorií. Zdrojem vlákniny je zelenina, ovoce, luštěniny, celozrnné obiloviny a výrobky z nich.

Při hubnutí je nutné omezit také solení, sůl zadržuje vodu v těle a brzdí hubnutí.

Místo sladkostí ovoce

Naše tělo potřebuje jednoduché sacharidy, i když se zbavuje nadbytečných kil. Ovoce nám také poslouží k uspokojení chuti na sladké. Kromě sacharidů v něm najdeme vlákninu, vitamíny, minerály, enzymy a další látky ¨

Nebojte se tuků

Nadbytek tuků vede sice k obezitě, přesto tuky nejsou naším nepřítelem. Tělo je v určitém množství potřebuje. Je však třeba dbát na množství i skladbu tuků. Vhodnými zdroji tuků jsou ořechy, semínka, ryby, rostlinné oleje. V menším množství nám prospěje i máslo.

.V jídelníčku má své místo také libové maso, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků.

Nevyčítejte si jídlo

Zdravé hubnutí znamená zdravý přístup k jídlu. Vyčítat si jídlo není zrovna zdravé. Pokud se vám nepodaří držet redukční dietu a přejíte se nebo sníte nevhodné potraviny, vykompenzujte vyšší příjem energie pohybem. A hlavně nepřestaňte dodržovat redukční režim.

Nezapomeňte se napít

Nezapomeňte na dostatek vhodných tekutin, 1,5 až 2 l denně. Nejvhodnější je voda z vodovodního kohoutku. Dalšími vhodnými nápoji jsou neslazené čaje, ovocné neslazené čaje, bylinné neslazené čaje, stolní a minerální vody bez příchuti, nepřislazované zeleninové a ovocné šťávy, nejlépe z čerstvého ovoce, zeleniny.

Zdravě hubnout znamená zdravě žít

Zdravé hubnutí patří ke zdravému životnímu stylu. Není pochyb, že v něm má své místo pravidelná pohybová aktivita, prováděná ve vhodné intenzitě. Intenzita závisí na fyzické kondici a zdravotním stavu jedince. Nemusí se jednat pouze o cvičení, vhodnou pohybovou aktivitou je i svižná chůze.

Chcete-li zhubnout zdravě, dopřejte si dostatek spánku, zejména v noci, odpočinku  Při nedostatku spánku tělo produkuje větší množství ghrelinu, hormonu hladu, který povzbuzuje chuť k jídlu, zejména k jídlu bohatému na kalorie.

Součástí zdravého hubnutí je správné zvládání stresu. Stresu se sice nevyhneme, můžeme ho však zvládat. Nesprávně zvládaný stres často vede k tloustnutí.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Vložit komentář

Vložte prosím komentář!
Vložte zde prosím jméno