Testosteron je steroidní hormon u mužů, produkovaný varlaty a nadledvinami. Malé množství je u žen, které produkují vaječníky.  V jakémkoli věku je důležité, aby jak muži, tak ženy monitorovali normální hladinu testosteronu, aby se předešlo zdravotním potížím.

Co je nebezpečné při snižování hladiny testosteronu u mužů?

Od 25 do 30 let se hladina steroidního hormonu u mužů začíná snižovat a zvyšuje se riziko:

  • onemocnění srdce;
  • obezita a snižování svalové hmoty;
  • diabetes;
  • sexuální dysfunkce;
  • snížená fyzická aktivita;
  • předčasná smrt.

Co je nebezpečné při snižování testosteronu u žen?

Pokles hladin testosteronu u žen se objevuje po 20 letech a hrozí:

  • obezita – kvůli nerovnováze mezi tímto hormonem a estrogenem;
  • pomalý metabolismus;
  • křehkost kostí;
  • změny ve svalové tkáni.

Nízká hladina testosteronu může být normalizována přirozenou cestou

  1. Cvičení a váha

Cvičení je nejúčinnějším způsobem, jak zvýšit hladinu testosteronu a předcházet onemocněním způsobeným nezdravým životním stylem.

Důležité informace o výhodách cvičení:

  • u starších lidí i mladých lidí zvyšuje hladinu androgenu a délku života;
  • obézní muži ztrácejí váhu a sekrece testosteronu se zvyšuje rychleji než samotná dieta;
  • zdvihání a dřepy zvyšují tento hormon nejúčinněji;
  • vysoce intenzivní intervalové tréninky zvyšují hladinu testosteronu;

Dokonce i kofein může zvýšit produkci testosteronu.

  1. Kvalitní strava

Potraviny ovlivňují množství testosteronu.

Potraviny by měly mít vyvážené složení podle:

  • proteinů – jejich dostatečná hladina pomáhá zhubnout a udržuje zdravou hladinu hormonů. Spojení bílkovin s testosteronem může být sledováno správným nastavením bílkovin v dietě zaměřených na normalizaci hmotnosti;
  • uhlohydráty – udržují hladinu testosteronu během cvičení;
  • tuky – užitečné nenasycené a nasycené přírodní tuky.

Potraviny, které obsahují cholesterol, zvyšují testosteron.

  1. Minimalizace stresu

Stálý stres zvyšuje produkci hormonu kortizolu. Jeho vysoká hladina může rychle snížit hladinu testosteronu. Tyto hormony jsou jako houpačka: když u člověka stoupá, druhý padá.

Stres a vysoká hladina kortizolu může zvýšit větší příjem potravy, což bude mít za následek zvýšení tělesné hmotnosti a obezitu vnitřních orgánů. Tyto změny mohou negativně ovlivnit hladinu testosteronu.

Chcete-li normalizovat hormonální pozadí, musíte se vyhnout stresu, držet se stravy založené na přírodních produktech, pravidelně cvičit a vést zdravý životní styl.

  1. Sluneční koupel nebo vitamín D

Vitamin D působí jako přirozený enhancer hladiny testosteronu.

Opalování nebo pravidelný příjem 3000 IU vitaminu D3 denně zvyšuje hladinu testosteronu o 25%.  To se týká starších lidí: vitamín D a vápník také normalizují hladiny testosteronu, což snižuje úmrtnost.

  1. Vitamíny a minerální doplňky

Multivitamíny pomáhají zlepšovat zdraví. Například doplňky vitaminu B a zinku zvyšují množství spermií a zvyšují hladinu testosteronu androgenu.

  1. Pokojný spánek

Dobrý klidný spánek je důležitý pro zdraví.

Doba spánku je individuální pro každou osobu.

Pokud spíte denně:

5 hodin – hladina testosteronu je snížena o 15%;

4 hodiny – tato úroveň se sníží o dalších 15%.

Proto se při prodloužení doby spánku objevuje zvýšení hladiny testosteronu: rychlostí 15% za hodinu.

To znamená, že 7-10 hodin nočního spánku umožňuje tělu uvolnit a udržovat zdravý indikátor testosteronu. Celková pohoda může záviset na tom, v kolik hodin půjdete do postele.

  1. Použití přírodních zesilovačů

Ajurvédská bylina (Ashwagandha Grass) pomáhá:

s neplodností – zvyšuje hladinu hormonu o 17%, počet spermií o 167%;

u zdravých mužů zvyšuje testosteron o 15% a snižuje hladinu kortizolu o přibližně 25%.

Extrakt ze zázvoru má stejné vlastnosti:

zvyšuje hladinu testosteronu o 17% a zvyšuje hladinu dalších klíčových pohlavních hormonů u lidí s nedostatkem těchto hormonů.

  1. Zdravý životní styl

Chcete-li hladinu testosteronu udržet pod kontrolou, pomůže:

  • zdravý sexuální život, který hraje důležitou roli při regulaci hormonu;
  • odstranění nebo maximalizace kontaktu s chemickými látkami podobnými estrogenům v některých typech plastů;
  • omezení příjmu cukru – způsobuje skok v inzulínu a vede ke snížení produkce testosteronu;

Rozhodně odborníci doporučují vyhnout se užívání drog a nadměrnému pití alkoholu, což může snížit hladinu testosteronu.

Více článků najdete na portálu mamci.cz 

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na