Zdravý spánek je nezbytný pro člověka, jako je vzduch. Pokud člověk může být bez jídla asi dva týdny, bez vody týden, pak bez spánku se pátý den v těle objeví nevratné změny, které mohou být smrtelné. Jak dlouho by měl spát zdravý člověk, aby fungovaly správně všechny jeho orgány a systémy?

Zdravý člověk a spánek

Délka spánku zdravého člověka, aby tělo fungovalo “jako hodinky”, by měla být 7-8 hodin denně, ne méně, a pokud se v noci budíte, pak zvyšte množství spánku o 20-30 minut. A rozhodně nejméně dvě hodiny před spaním nejezte, nejlépe tři. Hodnotu zdravého spánku není dobré brát na lehkou váhu.

Nedostatek spánku značně ovlivňuje hladinu dvou hormonů v našem těle: ghrelin a leptin. Ghrelin je hormon, který nám dává spouštěcí signál “jdi”, což znamená, že máme hlad a potřebujeme jíst. Na druhé straně je leptin. Hormon, který signalizuje pocit sytosti a říká nám, že máme přestat jíst. Pokud nemáme dostatek spánku, a to i po několika nocích s kratším spánkem, rovnováha mezi ghrelin a leptin se překlopí.  Máme více ghrelinu a méně leptinu. V důsledku toho zeslábne signál, který nám říká, že jsme plní a posílí se signál hlásící “máš hlad, jez!”.

Správný spánek by měl být doprovázen membránovým dýcháním.  Je samo o sobě tak užitečné, že se stalo základem řady dýchacích technik. Takové dýchání umožňuje naplnit krev se zvýšenou dávkou kyslíku, což znamená rychlejší podávání všech živin a vitaminů do každé buňky těla a navíc přispívá ke zlepšení metabolismu.

Jak zajistit zdravý spánek

Jedním ze základních pravidel zdravého spánku je správné navržení spánku. To je nesmírně důležitý detail. Pro nejlepší práci všech tělesných systémů musíte spát na zádech, a jestliže večeře vám ještě sedí v žaludku, pak na pravé straně, aby jídlo dostalo příležitost a vydalo se ze žaludku do střeva. Samozřejmě se zpočátku zdá, že je těžké spát na zádech, ale kromě dobrého žaludku získáte odpočinuté záda a zdravou pleť. Pro krásné dámy je dalším důvodem, jak se naučit spát na zádech, aby se předešlo rannímu otoku tváře a časným vráskám na krku (za předpokladu, že polštář je malý).

Kolik fází spánku je u dospělého člověka

Spánek je cyklický jev, obvykle mezi 7-8 hodinami spánku je nahrazen 4-5 cykly. A kolik spánkových fází má člověk v každé z nich? Každý cyklus zahrnuje 2 fáze: fázi pomalého spánku a fázi rychlého spánku. Když člověk usne, začíná pomalý spánek, který zahrnuje 4 fáze. První etapa je zdřímnutí; vědomí začíná “plavat”, v hlavě se objevují nekontrolovatelné obrazy. Během druhé fáze člověk úplně usne. Třetí etapou je hluboký spánek. Čtvrtou etapou je doba nejhlubšího spánku, v tomto období je obtížné probudit člověka. Během pomalého spánku se tělesná teplota snižuje, dýchání a srdeční frekvence zpomalují, svaly se uvolňují, metabolismus se snižuje, oční bulvy pod víčky dělají pomalé, hladké pohyby.

Během pomalého spánku dochází k regeneraci tkáně a zvyšuje se produkce růstového hormonu. Jen díky němu probíhá regenerace tkání. Pokud dostatečně nespíte, růstový hormon není dostatečně produkovaný, což znamená, že regenerace nestačí, vaše tělo není očištěno a stárnete rychleji. Po asi 1,5 hodině je fáze pomalého spánku dospělého nahrazena fází rychlého spánku. Během této fáze se v těle aktivuje činnost vnitřních orgánů, zatímco svalový tonus je výrazně snížen a člověk je zcela imobilizován.

Tělo začíná reagovat na proces pomalého spánku: zvyšuje se teplota, dýchá a zvyšuje se srdeční frekvence, oční bulvy pod oční víčkem se začínají pohybovat ostře, metabolismus zrychluje, to znamená, že vaše tělo se znovu vyčistí a ztratíte váhu. Během tohoto období člověk vidí většinu snů. Rychlý spánek trvá asi 15 minut. Během fáze pomalého spánku v lidském mozku se zpracovávají informace obdržené během dne.

Pokud zjistíte, že máte problémy s dostatkem, kvalitou spánku nebo dodržováním pravidelného spánku, zvažte návštěvu specialisty na spánek, který vám pomůže posoudit případné problémy, které mohou přispívat k vaší nespavosti.

Více článků najdete na portálu mamci.cz 

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na