Není pochyb o tom, že vliv na zdraví dětských zoubků má výběr vhodného zubního kartáčku, správná technika i správná doba čištění zubů a pravidelné návštěvy zubaře. Pro zdraví dětských zoubků je však třeba udělat ještě jednu věc, a tou je volba správné stravy. Jaké jsou zásady správné výživy pro zdraví dětských zoubků?

  1. Nedopřávejte svým dětem sladkosti – děti milují sladkosti a výrobci potravin jim vycházejí vstříc. V regálech obchodů najdeme spoustu sladkých tyčinek, bonbónů a dalších přeslazených pamlsků.

Budete-li svým dětem dopřávat často tyto pamlsky s nadbytkem cukru, brzy se u vašich ratolestí objeví zubní kaz. Ústní mikroorganismy milují cukr a jeho nadbytek přispívá k jejich přemnožení a následnému vzniku zubního kazu.

  1. Žvýkací bonbóny jsou pohromou pro dětské zoubky – měkké ovocné bonbóny, karamely, turecký med, gumoví medvídci a další žvýkací bonbóny jsou u dětí velmi oblíbené.

Tyto měkké bonbóny se přilepí na zuby i do mezizubních prostor. Drží se tam dlouhou dobu a bakterie mají dostatek času hodovat na dodaném cukru a vyprodukovat kyseliny, které naruší ochrannou vrstvu zubní skloviny.

  1. Nenechte své děti zvykat si na sladké nápoje – sladké limonády a různá sladká pitíčka jsou velkým lákadlem pro děti. Nadbytek cukru, v nich obsažený způsobuje nejen obezitu. Negativně se podepíše také na zdraví zubů.

4, Nepodávejte dětem sladká jídla mezi hlavními jídly – u cukru je kromě množství důležitá také doba jeho konzumace. Chcete-li dát svým dětem sladké jídlo, podejte jim ho jako součást hlavního jídla.

Pokud jim ho podáte mezi hlavními jídly, sliny nebudou mít dostatek času neutralizovat kyseliny, vyprodukované bakteriemi.

  1. Větší množství citrusových plodů a džusů škodí zubům – tyto zdravé potraviny obsahují organické kyseliny, které ve větším množství poškozují zubní sklovinu. To je důvod, proč bychom měli u dětí šetřit s ovocnými džusy i citrusovými plody.

Negativní účinek kyselin snížíme podáním menšího množství neslazeného mléčného výrobku nebo zeleniny.

  1. Dopřejte svým dětem hodně zeleniny a bylinky – zelenina i bylinky jsou nejen cenným zdrojem vitamínů a minerálů. Obsahují také vlákninu, která prokazuje dobrou službu našim střevům i našim zubům.

Potraviny bohaté na vlákninu je třeba řádně kousat, čímž se zvyšuje produkce slin. Sliny kromě neutralizace škodlivých kyselin disponují schopností do určité míry opravit drobné koroze a defekty na zubech,

Zelená zelenina patří navíc k nejbohatším zdrojům hořčíku, minerálu, který je nutný i pro zdravé zuby.

  1. Nezapomeňte na přírodní čističky zubů – některé druhy zeleniny fungují jako přírodní čističky zubů. Mezi ně patří mrkev, kedluben, ředkvičky, listová zelenina, jako je například listový špenát nebo hlávkové zelí. Dobrými přírodními čističkami zubů jsou také zelené natě a čerstvé bylinky.
  2. Používejte jako sladidlo stévii – vaše ratolesti si oblíbí stévii díky její sladké chuti. Stévie je nejvhodnější v tekuté formě, v této formě totiž nejvíce vynikne její sladká chuť.

Stévie na rozdíl od cukru prospívá zubům. Díky svým antibakteriálním účinkům je chrání před nežádoucími bakteriemi. Stévie je prevencí zubního kazu, zubního kamene, zánětu dásní i paradenrtózy.

  1. Nedělejte ze svých dětí malé vegetariány – maso je důležité pro dětský organismus. Rovněž prospívá zdraví zubů. Obsahuje totiž kvalitní bílkoviny, potřebné mimo jiné i pro pevnost zubů.

Maso, zejména rybí, obsahuje také vitamín D, vitamín nezbytný pro zdravé zuby. Tento vitamín získáme zejména dostatečným pobytem venku za denního světla.

Ryby jsou nejen zdrojem vitamínu D, jsou také zdrojem hořčíku, vápníku a fosforu – minerálů nezbytných pro pevné a zdravé zuby.

  1. Dbejte na dostatek mléka a mléčných výrobků ve stravě svých dětí – mléko a mléčné výrobky jsou nejbohatšími zdroji vápníku, minerálu nezbytného pro pevné a zdravé zuby. Mléko a mléčné výrobky kromě vápníku obsahují bílkovinu kasein, která se spolu s vápníkem stará o pevnou a neporušenou zubní sklovinu.

V mléce a mléčných výrobcích najdeme také fosfor, další minerál nutný pro pevné a zdravé zuby.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na