DASH dieta měla sloužit ke snížení vysokého krevního tlaku. Osvědčila se také jako prostředek, jak se zbavit nadbytečných kil. Co vás čeká, rozhodnete-li se tuto dietu vyzkoušet?

Co je DASH dieta a jaký je její princip

Název DASH diety je zkratka z anglického názvu Dietary Approaches to Stop Hypertenzion. Její autorka, odbornice v oblasti výživy, Maria Heller jí sestavila s cílem snížit vysoký krevní tlak pomocí stravy.

Nikoho nepřekvapí, že podstatou této diety je omezení konzumace tuků, zejména nasycených tuků a výrazné omezení soli. Sodík je známý tím, že jeho nadbytek zvyšuje krevní tlak a podporuje zadržování vody v těle. DASH dieta povoluje maximálně 2,3 g sodíku denně.

Co vás čeká při DASH dietě

Na rozdíl od mnohých diet nebudete při DASH dietě hladovět. Dieta má dvě fáze, první fáze trvá dva týdny a je zaměřená na drastické omezení sacharidů. Budete omezovat nejen konzumaci ovoce, jako zdroje jednoduchých sacharidů, nýbrž i polysacharidů, jejichž zdroji jsou obiloviny.Zapomeňte na cukr o na sladkosti. Ve vaší stravě bude naopak více bílkovin. Cílem této fáze je ubrat centimetry v oblasti břicha. Na vašem jídelníčku bude velké množství zeleniny, mléčné výrobky s nižším obsahem tuku, ryby, vejce a menší množství krůtího, králičího, kuřecího masa.

Druhá fáze této diety se řídí zásadami zdravé výživy. V ní mají své místo polysacharidy i jednoduché sacharidy, jejichž zdrojem je ovoce. Cukr a bílá pšeničná mouka nejsou doporučovány. Naopak je doporučována celozrnná mouka, pohanková mouka, čerstvá zelenina i sezónní ovoce.

Na vašem talíři bude velké množství zeleniny. Nebude chybět ovoce, celozrnné obiloviny a výrobky z nich, luštěniny, vejce, brambory, mléko a mléčné výrobky s nižším obsahem tuků, ořechy a semínka, bylinky, zelené natě, ryby a menší množství libového masa. Naopak na něm budou chybět potraviny s vyšším obsahem soli.

Pokud rádi solíte, máte smůlu. DASH dieta velmi šetří se solí. Je proto doporučováno dochucovat jídla bylinkami a zelenými natěmi. V DASH dietě nemají místo ani potraviny bohaté na cukr a konzervanty i jiné přídatné chemické látky. Potraviny s označením light, u nichž byl uměle snížen tuk, nejsou dobrou volbou. V těchto potravinách je totiž snížen tuk na úkor sacharidů a různých zvýrazňovačů chuti a podobných látek.

Rozhodnete-li se držet DASH dietu, připravte se na menší porce jídla, která budete jíst pětkrát denně. Rozlučte se slazenými nápoji. Nahradí je neslazené čaje, ovocné i bylinkové čaje, šťávy z ovoce a zeleniny a voda. Potěší vás snadné odměřování potravin. Nebudete potřebovat váhu, vše budete odměřovat pomocí hrnků

DASH dieta a hubnutí

DASH dieta je strava podle zásad zdravé výživy, u které je snížen příjem energie. Díky tomu má tato dieta výsledky v podobě úbytku kil i úbytku centimetrů v pase. Snížení vysokého krevního tlaku je dáno nejen stravou, nýbrž i ztrátou nadbytečných kil. DASH dieta jako jedna z mála diet učí jíst i žít zdravě. Díky tomu se vyhnete jo-jo efektu a udržíte si výslednou tělesnou hmotnost.

Pohyb není zakázaný

DASH dieta sice nedoporučuje zvýšenou fyzickou zátěž, to však vůbec neznamená, že je pohyb zakázaný. Nebudete sice své tělo trápit nadměrnou fyzickou aktivitou, ve vašem denním rozvrhu však bude místo na pravidelný pohyb. Jedná se o takové druhy pohybové aktivity, které vyhovují lidem s vysokým krevním tlakem i obézním lidem.

Základem pohybu je denní svižná chůze. K tomuto pohybu je doporučováno cvičit dvakrát až třikrát týdně. Cviky nemají představovat pro tělo vysokou zátěž, příkladem je pilatek a cviky s míčem.

Výhody a nevýhody DASH diety

DASH dieta je zdravá, vychází totiž ze zásad zdravé výživy. Díky tomu nebudete během ní trpět hlady ani vás nečeká obávaný jo-jo efekt. Navíc vás tato dieta učí zdravým stravovacím návykům i zdravému způsobu života. Možná, že budete zklamáni pomalým hubnutím. DASH dieta neslibuje rychlé hubnutí, slibuje však, že se vyhnete jo-jo efektu. Pokud patříte mezi lidi, trpící hypertenzí, sníží se vám krevní tlak.

Jedinou nevýhodou je nutnost vydržet dva týdny s minimálním příjmem sacharidů. Kromě chuti na sladké se budete cítit unavení, podráždění. Jestliže nevydržíte držet dva týdny první fázi této diety, přejděte do její druhé fáze. Chuť na sladké vám pomůže zkrotit stevie, přírodní sladidlo se sladkou chutí a zanedbatelným množstvím kalorií.

Jak může vypadat váš jídelníček při DASH dietě

Ke snídani si můžete dát pohankovou kaši s jablky a skořicí a k ní šťávu z jablek nebo z pomeranče. Dopolední svačina bude tvořená bílým jogurtem s ovocem nebo zakysaným mléčným výrobkem, jako je například kefír a s ovocem.

K obědu můžete mít zeleninový vývar, zahuštěný vejcem či pouze zeleninou, pečená kuřecí prsa se šťouchanými brambory a dušenou zeleninou, brokolicí a květákem nebo hráškem a mrkví.  Hlavní jídlo se může také skládat z pečené ryby, dušené pohanky a čerstvé zeleniny nebo zeleninového salátu.

Odpoledne si můžete pochutnat na bílém jogurtu nebo zakysaném mléčném výrobku a zelenině. Příkladem večeře je zeleninové lečo s kouskem žitného chleba nebo kuskus se zeleninou a bylinkami, do kterého přidáme trochu oleje, lisovaného za studena. Výborným olejem je například olivový olej Extra Virgine.

Vašimi nápoji může být šťáva z jablek nebo z pomeranče, neslazený zelený čaj, voda.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

1
Komentujte

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Karel Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Sodík je lump …