Mnozí lidé často ztotožňují pojem cukry a sacharidy. To je však chyba. Mezi sacharidy patří kromě cukrů také látky, které si s pojmem cukry nikdo nepředstavuje. Jedná se např. o škrob, vlákninu. Každý cukr je sacharid, avšak ne každý sacharid je cukr.

Co jsou sacharidy

Sacharidy patří spolu s tuky a bílkovinami mezi základní živiny, slouží tělu jako zdroj energie. Výjimkou je vláknina, která je pro naše tělo nestravitelná. Nedodává mu sice žádnou energii, přesto ji naše tělo potřebuje. Sacharidy jsou nutné také pro regeneraci organismu a pro nárůst svalové hmoty.

Pro nárůst svalové hmoty je kromě stavebních látek, kterými jsou bílkoviny, potřeba také energie. Naše tělo potřebuje ke svému fungování sacharidy, jejich nedostatek způsobuje psychické i zdravotní problémy. Mezi první příznaky nedostatku sacharidů patří únava, snížená schopnost přemýšlet, soustředit se.

Škodí nám také nadbytek sacharidů, nadbytečné sacharidy naše tělo přemění v tuk a uloží je do tukových zásob.

Rozdělení sacharidů

Mezi sacharidy patří různé látky, cukry, škrob a dokonce i vláknina. Podle počtu cukerných jednotek se sacharidy dělí na monosacharidy, oligosacharidy a polysacharidy. Monosacharidy jsou tvořeny jednou cukernou jednotkou, mezi ně patří hroznový cukr glukóza, galaktóza, ovocný cukr fruktóza.

Další skupinou sacharidů jsou oligosacharidy, které obsahují dvě až deset cukerných jednotek. Oligosacharidy se dělí podle počtu cukerných jednotek na disacharidy, tvořené dvěma cukernými jednotkami, trisacharidy, tetrasacharidy a další. Mezi disacharidy patří řepný cukr sacharóza,mléčný cukr laktóza, sladový cukr maltóza. Mezi oligosacharidy patří sacharidy s více než třemi cukernými jednotkami jako je stachyóza, rafinóza, verbaskóza, a další. Tyto oligosacharidy jsou obsaženy v luštěninách.

Poslední skupinou sacharidů jsou polysacharidy, které jsou tvořeny více než deseti cukernými jednotkami. Kromě škrobu, který najdeme v luštěninách, bramborách, obilovinách, jako je rýže, kukuřice, špalda, pšenice, patří mezi polysacharidy také amylóza, glykogen, chitin, i obtížně stravitelné či zcela nestravitelné sacharidy, které tvoří vlákninu. Jedná se o celulózu, inulin, pektin a další.

Vláknina je důležitá pro správnou funkci střev, je potravou pro prospěšné bakterie, sídlící v tlustém střevě. Kromě toho vláknina zvyšuje objem stolice, čímž je prevencí proti zácpě. Vláknina pročišťuje náš trávicí trakt tím, že na sebe váže toxické odpadní látky. Doporučené denní množství vlákniny je 25 až 30 gramů. Vláknina váže vodu, proto by se měla dostatečně zapíjet. Ve stravě by mělo být více složitějších sacharidů než cukrů. Strava by však neměla být tvořena téměř výhradně ze sacharidů, nadbytek sacharidů nadměrně zatěžuje tělo a vede k obezitě.

Co jsou cukry

Cukry jsou monosacharidy a disacharidy. Jsou tvořeny jednou nebo dvěma cukernými jednotkami a jsou velmi dobře rozpustné ve vodě.  Cukry jsou okamžitým zdrojem energie. Potraviny s vyšším obsahem cukrů potřebujeme po náročném fyzickém výkonu, kdy naše tělo potřebuje rychle doplnit energii.

Monosacharidům a disacharidům se také říká rychlé cukry nebo rychlé sacharidy, protože po jejich konzumaci rychle stoupne hladina glukózy v krvi. Mezi jednoduché cukry patří glukóza, fruktóza, maltóza, mléčný cukr laktóza a sacharóza, zvaná také řepný cukr nebo cukr. Po fruktóze nestoupne hladina glukózy v krvi, fruktóza má jiný metabolismus než ostatní sacharidy. Fruktóza se metabolizuje v játrech, nadbytek fruktózy vede ke ztukovatění jater a k obezitě břišního typu.

Co říká etiketa na obalu potravin o obsahu sacharidů a cukrů

Pokud je na obalu potravin uveden obsah sacharidů, znamená to souhrnný obsah všech sacharidů, to znamená jednoduchých sacharidů, cukrů i složitých sacharidů, jako jsou trisacharidy, tetrasacharidy, polysacharidy. Polysacharidy jsou pro naše tělo také zdrojem energie, obsahují však delší a složitější řetězce molekul než jednoduché sacharidy. Proto je naše tělo musí před jejich využitím rozštěpit. K uvolnění energie z polysacharidů dochází pomaleji.V některých případech dokonce není náš trávicí systém schopen tyto opravdu složité molekuly zpracovat. Naše tělo potřebuje všechny druhy sacharidů, cukr je „bílý jed“ pouze v nadbytečném množství. Naše tělo potřebuje cukry jako okamžitý zdroj energie, škrob jako zdroj postupně uvolňované energie a vlákninu pro čištění těla a správnou funkci střev.

Cukry nám také dodávají sladkou chuť, potravinám dodávají textur, strukturu a konzistenci. Struktura významně ovlivňuje chutnost a tím i přijatelnost potravin. Cukr slouží také jako přírodní konzervant při výrobě džemů a ovocných rosolů, cukr je také důležitou surovinou v kvasných procesech.

Sacharidy jako zdroj energie pro mozek i svaly

Sacharidy jsou nezbytné pro zajišťování tělesných funkcí. Mozek je závislý na dostatečné dodávce glukózy z krve. Mozek dospělého člověka spotřebuje přibližně 140 g glukosy denně, což představuje asi polovinu veškerých sacharidů v denní potravě. Mezi sacharidy patří také glykogen, zásobní zdroj sacharidů v našem těle. Vzhledem k tomu, že zásoby glykogenu v játrech a svalech jsou omezeny, vyčerpání glykogenu ve svalech je hlavní příčinou únavy při anaerobní, intenzivní a dlouho trvající fyzické aktivitě.

Nápoje pro sportovce obsahující cukry a elektrolyty, stejně jako voda, mohou zabránit dehydrataci, opozdit nástup únavy a bránit vyčerpání tělesného glykogenu.

Cukry, které jsou stráveny a uvolněny do krve, jsou přednostně využity ve svalech. V případě vysoké tělesné aktivity může být vyčerpán i poslední zbytek glykogenu. Pro doplnění vyčerpaných zásob glykogenu, což je zvláště důležité pro špičkové atlety, jsou užívány rychle stravitelné sacharidy ukládané jako glykogen, které jsou výhodnější než sacharidy s nízkým glykemickým indexem

Hodnota glykemického indexů udává rozsah a rychlost, jak potrava po požití zvýší hladinu cukru v krvi.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na