Čokoláda bývá doporučována některými odborníky na výživu jako potravina pro hubnutí, jiní odborníci ji naopak při redukci tělesné hmotnosti zakazují. Přitom všichni mají pravdu, není totiž čokoláda jako čokoláda. Některá čokoláda vede ke zdraví a štíhlé linii, po jiné čokoládě se naopak tloustne.

Historie čokolády

Historie čokolády se píše již od starověku. Čokoláda byla oblíbený nápoj obyvatel střední a Jižní Ameriky. Mayové i Aztékové věřili, že čokoláda je darem bohů, proto ji používali jako součást rituálů. Oficiální název kakaovníku je Teobroma Cacao, což znamená pokrm bohů. Čokoláda sloužila jako nápoj nejbohatším společenských vrstev i po té, co ji přivezl do Evropy španělský dobyvatel Cortéz. Čokoláda byla dlouhou dobu dostupná pouze vyšším společenským vrstvám, teprve počátkem 19. století se stala běžně dostupnou pro široké vrstvy obyvatelstva.

Výroba čokolády

Zralé kakaové boby se sklízejí ručně mačetou. Ze sklizených bobů se odstraní plod, dužina a zůstanou pouze semena, která se nejprve fermentují, potom se suší na slunci, balí do pytlů a odvážejí se výrobcům čokolády. Tam jsou semena roztříděna, očištěna, opražena, vyloupaná, rozemletá. Při mletí se v nich vlivem tepla rozpustí tuk a výsledkem je tučná kakaová hmota s hořkou příchutí, která se nazývá kakaové máslo. V lisu se oddělí většina kakaové másla a zbydou kakaové pokrutiny, které se rozemelou a prosívají, až vznikne kakaový prášek, a tekutá hmota, ke které se přidá kakaové máslo, cukr, příp. mléko (jedná-li se o mléčnou čokoládu) a emulgační činidla (lecitin). Vzniklá hmota se míchá a válcuje na válcovacích strojích, nakonec se promíchá, nechá se po dobu několika hodin v tzv. koších při teplotě 50 – 60°Celsia.

Následně se chladí v tzv. temperovacích strojích na teplotu vhodnou ke zpracování. Hotová čokoláda je dopravena do dělících strojů, které z ní vytvářejí stejné dávky a vyklepávají je do forem. Z forem je čokoláda dopravena do chladících zařízení.

Čokoláda pro štíhlou linii

Pro štíhlou linii a její udržení je vhodná pouze kvalitní hořká čokoláda, která obsahuje kakaovou sušinu, kakaové máslo, vanilku a menší množství třtinového cukru, jinak by byla pro přílišnou hořkost nepoživatelná. Kvalitní čokoláda může obsahovat sójový lecitin, který ji dodá lepší konzistenci.

Méně kvalitní čokoláda je tzv. čokoláda s ekvivalentem, která kromě kakaového másla obsahuje jiné tuky, tzv. ekvivalenty, přičemž tuky nesmějí být upravovány a mohou nahradit kakaové máslo maximálně z 5 %.

Kvalitní čokoláda obsahuje mnohé látky, prospěšné pro naše zdraví. Mezi ně patří bílkoviny, sodík, draslík, hořčík, vápník, fosfor, železo, zinek, mangan, měď, selen, vitamín A, vitamín B6, thiamin, riboflavin, niacin, theobromin, kofein, flavonoidy, antioxidanty.

Díky těmto látkám zvyšuje čokoláda hladinu HDL cholesterolu, tzv. prospěšného cholesterolu a snižuje hladinu LDL cholesterolu, tzv. škodlivého cholesterolu, snižuje krevní tlak, podporuje imunitní systém, redukuje také výskyt krevních sraženin, čímž pomáhá proti ucpání cév. Čokoláda pomáhá také proti únavě, křečím, bolestem hlavy i proti stresu. Vděčí za to nejen draslíku a hořčíku, které mají protistresový účinek, ale také látkám vyvolávajícím požitek, fenyletylaminu, látka, kterou vylučuje mozek zamilovaných lidí a arachidonyletanolamidu, látka která stimuluje nervová centra v mozku. Čokoláda zvyšuje také hladinu serotoninu a endorfinů v mozku. Pro pocit štěstí stačí malý kousek kvalitní čokolády. Kvalitní čokoláda pomáhá při hubnutí svoji vysokou sytící schopností, k nasycení stačí malý kousek.

Denní konzumace čokolády by neměla přesáhnout 30 g, což je cca 1/3 tabulky čokolády. Malý kousek kvalitní čokolády před jídlem zahání chuť na příliš tučná a sladká jídla, nasytí a dodá pocit štěstí. Výsledkem je konzumace menších porcí a nulová potřeba hledat uspokojení v jídle.

Čokoláda, která vede k obezitě

Čokoláda s přidáním ovoce, oříšků a bílá čokoláda vedou k obezitě. Oříšky a kandované ovoce je velmi kalorické, přidáním do čokolády se kalorická hodnota ještě zvyšuje. Podobně je tomu i u bílé čokolády, která obsahuje čokoládové máslo a sušené mléko a neobsahuje pevné kakaové složky.

Nekvalitní čokoláda, s obsahem kakaové hmoty 20 % a o něco výše, obsahuje velké množství cukru. Tato čokoláda má nízkou sytící schopnost, pro pocit sytosti, podobně jako pro pocit štěstí je třeba sníst velké množství. Její výhodou je, že se na rozdíl do napodobeniny čokolády nesmí chemicky upravovat.

Nejhorší a nejméně kvalitní je napodobenina, tzv. imitace čokolády, která se nesmí nazývat čokoláda. Imitace čokolády má s čokoládou společné pouze to, že ji najdeme v regálech hypermarketů vedle pravých čokolád. Napodobenina čokolády obsahuje méně než 10 % kakaové hmoty, cukr, levný rostlinný tuk, nejčastěji ztužený tuk, vanilin, který je umělá náhražka vanilky, sušenou syrovátku, lískooříškovou pastu a další „výplně“, bohaté na kalorie, aromata, dochucovadla a různá éčka. S imitací čokolády se setkáme pod názvy čokoládová pochoutka“, „s kakaovou příchutí“ nebo „z kakaové hmoty“, „kakaovo–mléčná pochoutka“, poleva. Napodobeninu čokolády najdeme jako polevu na sušenky, ve zmrzlinách, ve figurkách, v levném sladkém plněném pečivu, polevě na koblihy, apod.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na