Není pochyb o škodlivém vlivu alkoholu na játra. Mnoho lidí si neuvědomí, že játrům škodí nejen alkohol. Jaterní cirhózu a další nemoci jater mohou mít i abstinenti. Podívejme se blíže na látky, které mohou poškodit naše játra stejně jako alkohol.

Význam jater pro naše tělo

Játra jsou nezbytný orgán pro náš život, podobně jako srdce či plíce. Játra plní v našem těle mnoho funkcí. Mezi základní funkce jater patří zajišťování detoxikačních biochemických reakcí, kterými neutralizují škodlivé působení toxických odpadních látek a umožňují jejich vyloučení.

Mezi další funkce jater patří tvorba krve a krevní plazmy, podílení se na metabolismu, tvorba hormonů. Játra fungují také jako zásobárna cenných látek jako je železo, glykogen a také některé vitamíny. Pokud jsou játra nadměrně zatěžovaná, nemohou dostatečně plnit své funkce a následně vznikají zdravotní potíže.

Játrům škodí některé léky

Existuje přibližně 1000 léků, které mohou vyvolat poškození jater.Játrům škodí nadbytek analgetik, antibiotik, léků hormonální povahy, léků proti zvýšené hladině krevních tuků, léků používaných proti epilepsii a dalším neurologickým onemocněním i nadbytek Paralenu a dalších volně prodejných léků obsahujících účinnou látku paracetamol.

Játra poškozuje také hormonální antikoncepce. Častou příčinou akutního selhání jater je jednorázové užití 5 g paracetamolu zároveň s Fenobarbitalem, který je známý lék na spaní. Některé léky nelze vysadit, je však možné omezit užívání analgetik, Paralenu a dalších léků.

Éčka mohou být zákeřnými škůdci jater

Množství chemických látek obsažených v potravinách sice nepřekračuje povolené normy, to však nemusí znamenat, že tyto látky jsou pro naše tělo neškodné. Při konzumaci většího množství potravin, obsahujících chemické látky, tzv. éčka, toto povolené množství překračujeme. Nejzákeřnější jsou kombinace různých chemických látek, které jsou jinak jednotlivě v neškodné dávce.

Nikdo nezkoumá jejich vzájemné chemické reakce v organismu ani působení těchto reakcí na náš organismus. Mezi tyto látky, které nadměrně zatěžují játra, čímž je následně poškozují, patří různé konzervanty, dochucovadla, barviva, zvýrazňovače chuti, vůně a další látky. K těmto látkám patří také látky, které vstupují do těla přes pokožku, to znamená kosmetické přípravky, sprchové gely, čisticí prostředky, antiperspiranty, nebo léčiva aplikovaná přes kůži.

Přejídání a fruktóza – velcí škůdci jater

Lidi, kteří se přejídají a kteří hojně konzumují fruktózu, může čekat nemilé překvapení v podobě jaterní cirhózy. Před jaterní cirhózou je nezachrání ani, to, že se nikdy nedotkli sklenky alkoholu. Je známé, že při nadměrném pití alkoholu dochází k ukládání tuku v játrech a k následnému postupnému zjizvení jater. Tento proces trvá dlouhou dobu, několik let se nijak neprojevuje. Játra mají sice nesmírnou regenerační schopnost, pokud však dojde k jejich zjizvení, v místě zjizvení už nejsou schopny regenerace, což znamená jejich nevratné poškození.

K tomuto stavu se mohou dopracovat nejen alkoholici, ale také obézní lidé, kteří se přejídají i hojní konzumenti fruktózy. Fruktóza je nejen oblíbené sladidlo pro diabetiky, je také součástí glukózo-fruktózového sirupu. Glukózo-fruktózový sirup se vyrábí semletím kukuřičného škrobu a přidáním enzymů, které přemění část glukózy na fruktózu. Vzniklý sirup prochází uhlíkovými filtry, u části sirupu se obsah fruktózy ještě zvýší na 90 %.

Nakonec se oba sirupy smísí a vznikne vysokofruktózový kukuřičný sirup s obsahem fruktózy 55 %. V naší republice se glukózo-fruktózový sirup vyrábí z pšenice a nazývá se „glukózový sirup“. Tímto sirupem se sladí nejen limonády. Jelikož jeho výroba je levná, přidává se do mnoha potravin. Je obtížné se mu vyhnout, ale jde to. Tento sirup je viníkem ztukovatělých jater a velkého nárůstu obezity.

Metabolismus fruktózy je jiný než metabolismus glukózy. Většina glukózy putuje do tkání, především do svalů, kde slouží jako zdroj energie, avšak fruktóza jde do jater, kde se metabolizuje. Fruktóza především zvyšuje hladiny krevních tuků, které jsou hlavní složkou živočišných tuků.

Glukózo-fruktózový sirup se významně podílí na vzniku obezity nejen vysokým obsahem kalorií, má také nepříznivý vliv na příjem potravy. Fruktóza navozuje menší pocit sytosti než glukóza, dokonce i při konzumaci velké porce jídla nejsme stále nasycení. Mozek se domnívá, že hladovíme a tak jíme stále více, čímž si poškozujeme játra, stáváme se obézními a následně máme nemoci, které s sebou přináší obezita.

Kromě toho fruktóza poškozuje také ledviny, zvyšuje riziko vzniku diabetu 2. typu. Fruktóza je sice obsažena v ovoci, avšak v ovoci je kromě ní obsažena také vláknina, která zpomaluje její vstřebávání. Ovoce obsahuje také další látky, které neutralizují škodlivý vliv fruktózy.

Dalším viníkem obezity je nadbytek cukru. V určité míře cukr naše tělo potřebuje, při nadbytku se však stává jedem. Doporučená denní dávka cukru je 100 gramů, což je 25 kostek cukru, jedna kostka cukru váží 4 gramy. V potravinách najdeme spoustu cukru, 400 g třené bábovky obsahuje 22 kostek cukru, v nízkotučném bílém neochuceném jogurtu najdeme 6 kostek cukru, v salátovém dresinku 4 kostky.

Cukr najdeme dokonce i ve slaných krekrech. Největším zdrojem cukru jsou slazené limonády, džusy a různé stolní a minerální vody s příchutěmi. Není divu, že obezita a nemoci spojené s ní jsou stále na vzestupu.

Co nejvíce poškozuje játra?

Nikotin je jednou z látek, která nejvíce poškozuje játra, chroničtí silní kuřáci mají nejen poškozené plíce, ale i játra. Naše játra nejvíce poškozuje kombinace rizikových faktorů. To znamená obezita, alkohol, běžná virová infekce, léky typu Paralen, analgetika, přecházení viróz, stres, infekce, antibiotika a kontakt s běžnými chemikáliemi v domácnosti. Kombinace těchto látek vede dříve či později k trvalému poškození jater.

Co můžeme udělat pro regeneraci jater?

O svá játra se nejlépe staráme zdravým životním stylem. Je vhodné se co nejvíce vyhýbat chemickým látkám, glukózo-fruktózovému sirupu, zanechat kouření, nepít nadměrné množství alkoholu. Je třeba se také nepřejídat, nekonzumovat nadbytek cukru, bílé mouky, zařadit do svého jídelníčku dostatek ovoce, zeleniny, ryb, kvalitních rostlinných tuků, med, luštěnin, celozrnných obilovin a výrobků z nich, obohatit svůj jídelníček o ořechy, semínka, koření a dodržovat další zásady zdravé výživy.

Maso sice patří do našeho jídelníčku, avšak nadměrná konzumace masa škodí játrům. Je třeba nezapomenout také na dostatečný příjem neslazených nápojů. Naším játrům prospěje také správné zvládání stresu, dostatek pravidelné pohybové aktivity a neužívání léků, které nemusíme užívat.

Regenerovat játra nám pomohou také hořké bylinky. Mezi ně patří zemědým, zeměžluč, pelyněk, hořec žlutý, ostropestřec mariánský. Mezi potraviny, které výrazně podpoří regeneraci jater, patří česnek, grapefruit, zelený čaj, tvaroh, avokádo, listová zelenina, vlašské ořechy a koření kurkuma.

Kurkuma chrání játra před poškozením jedovatými látkami, výrazně podporuje regeneraci jater, je jedním z nejsilnějších přírodních prostředků pro udržení zdravých jater.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na