Zda budeme zdraví a plní energie nejen v mládí, určuje náš způsob života. Nezdravým způsobem života si můžeme vykoledovat zdravotní potíže již v mládí. Naopak budeme-li žít zdravě, budeme žít aktivním životem i v seniorském věku. Co dělat pro to, aby naše zdraví bylo pevné a mohli jsme žít aktivním životem?

Začněte žít zdravě co nejdříve

Žít zdravě neznamená úzkostlivě o sebe pečovat, znamená to přijmout zdravý životní styl za vlastní. A to není vůbec otravné, naopak zdravý životní styl je synonymum pro aktivní život. Čím dříve začneme žít zdravě, tím lépe. Optimální je začít žít zdravě v nejútlejším dětství.  Mějme na paměti, že nezdravý životní styl ničí zdraví. A o to nikdo z nás rozhodně nestojí.

Nepodléhejte závislostem

Závislosti jsou škůdci našeho zdraví. Předmět závislosti může být různý, pro někoho je to alkohol, pro jiného cigarety, někdo je závislý na počítačových hrách. Závislostí je bezpočet, všechny\mají však jedno společné – zotročují nás a škodí našemu zdraví.

Dopřávejte svému tělu pravidelný pohyb

Jedním ze základních pilířů zdravého životního stylu je dostatek pravidelného pohybu. Pohyb by vás měl bavit, měl by pro váš být radostí. Pohybem nemusí být pouze sport, může jím být i rychlá chůze. Chůze je nepřirozenější pohyb, který bychom si měly dopřávat aspoň půl hodiny denně. Chůze nám pomáhá udržet si normální tělesnou hmotnost i pěknou postavu. Větší efekt má nordic walking, jedná se o speciální techniku chůze s použitím speciálních holí.

Jezte zdravě

Zdravá strava je základem zdravého životního stylu. Strava má být pestrá a samozřejmě i kvalitní a vyvážená, má obsahovat vše, co naše tělo potřebuje. Ve zdravé stravě mají své místo kvalitní rostlinné oleje, oříšky, semínka, ryby, dostatek ovoce a zeleniny, celozrnné obiloviny, luštěniny, mléko, zejména kozí, ovčí, tvrdé sýry, tvaroh, sýry typu žervé, med, javorový sirup, libové maso, koření, bylinky.

Naopak se zdravou stravou nemá nic společného hojná konzumace rafinovaného řepného cukru, bílé pšeničné mouky a výrobků z ní, tučných, smažených, fritovaných jídel, polotovarů, instantních jídel, hamburgerů, donuts a dalších jídel z provozoven rychlého občerstvení.

Zdravé jídlo je jídlo připravené šetrným způsobem z kvalitních a čerstvých, případně mražených či sušených surovin. Suroviny mají obsahovat co nejméně chemických látek. Jednou ze zásad zdravého stravování je pravidelnost, kdy je jídlo rozděleno do několika denních menších porcí. Pokud si občas dopřejete méně zdravé, kalorické jídlo, nevyčítejte si ho. Nadbytek kalorií raději vykompenzujte zvýšenou pohybovou aktivitou.

Samozřejmostí je dostatek vhodných nápojů. Mezi vhodné tekutiny, které dodají dostatek vody vašemu tělu, patří voda, stolní a minerální vody bez příchuti, neslazené nekoncentrované čaje, neslazené ovocné čaje, nepřislazované šťávy z čerstvého ovoce a zeleniny. Šálek kávy či silného čaje si lze dopřát, nelze ho však počítat do pitného režimu, káva i silný čaj totiž odvodňují. Do pitného režimu je možné naopak zařadit netučné zeleninové vývary či lehké netučné zeleninové, obilninové polévky.

Na slazené nápoje bychom měly raději zapomenout. Nejenže podporují dehydrataci, podporují také tloustnutí. Obsahují totiž nemalé množství kalorií.

Dehydratace neprospívá ani zdraví ani kráse. Podepisuje se negativně na našem výkonu i na kvalitě naší pleti. Navíc s sebou přináší zdravotní potíže.

Zdravě se stravovat znamená také udržovat si fyziologickou tělesnou hmotnost a v případě potřeby\zdravě hubnout.

Dopřejte svému tělu dostatek kvalitního spánku, odpočinku a relaxace

Doba, kdy spíme, není ztrátou času. Naše tělo potřebuje dostatek spánku. Ve slánku probíhá regenerace těla i mozku. Vyhraďte si na spánek 6 až 8 hodin, prospěje to vašemu zdraví i štíhlé linii.

Kvalitnímu spánku neprospěje večerní řešení různých problémů, sledování hororů, konzumace tučných a těžko stravitelných jídel, alkohol, kouření, energetické nápoje. Kvalitní spánek vám nezajistí ani cvičení krátce před spaním, nejedná-li se o relaxační cvičení. Kromě relaxačního cvičení zvýší kvalitu spánku krátká večerní procházka, relaxační koupel či další metody relaxace, dobře větraná nehlučná, neosvětlená místnost, psychická pohoda. Vaše síly obnoví také dostatek odpočinku a relaxace.

Pokud pracujete fyzicky, relaxujte četbou a další duševní činností, pokud naopak pracujete duševně, relaxujte pohybem. Nekvalitní či nedostatečný spánek s sebou přináší únavu, zdravotní a často i psychické problémy a nezřídka i více tukových zásob v oblasti břicha.

Naučte se správně zvládat stres

Strach z budoucnosti, strach udělat chybu, spěch, napětí, to je život v ustavičném stresu, kdy jedete „na doraz“. Pokud to trvá pouze krátkodobě, zdravé tělo se s tím dokáže vyrovnat. Jedná-li se však to dlouhodobý stav, dříve či později na vás čeká chronické vyčerpání, psychické i zdravotní problémy.

Jedním ze způsobů, jak si zachovat zdraví, je nesnažit se vše stihnout v co nejkratším čase. Pokud nemáte v pracovní smlouvě uvedeno, že část výkonu práce je z domova, noste si práci domů pouze ve výjimečných případech. Dopřejte si dostatek času na své zájmy, na relaxaci, na péči o sebe, o svou rodinu. Relaxujte, věnujte se své zájmové činnosti, pohybu, snažte se alespoň na chvíli „vypnout“ a zapomenout na své každodenní starosti a shon.

Budete-li své tělo dlouhodobě přetěžovat a nedopřejete-li mu dostatek kvalitního spánku, odpočinku, relaxace, vaše tělo se vám odmění zdravotními potížemi a někdy i kolapsem.

Zachovejte si optimismus a duševní pohodu

Můžete-li změnit to, co vám nevyhovuje, změňte to. Netrapte se tím, co nemůžete změnit, snažte se na to nemyslet. Nepřipouštějte si starosti a problémy, které není ve vašich silách vyřešit. Tím, že se budete trápit, nic nevyřešíte a navíc vás vaše starosti a problémy převálcují.

Snažte se dívat na své okolnosti, na svoji situaci pozitivně. K odpočinku od starostí, problémů, stresů a k duševní pohodě vám pomůže relaxace, meditace, zájmová činnost a také dobré vztahy.

Udělejte si čas pro sebe

Mnohé ženy často zapomínají na sebe. Jsou v jednom kolotoči povinností – práce, domácnost, děti. Mateřská dovolená není ve skutečnosti žádná dovolená, péče o domácnost a děti klade nemalé nároky a to i v noci. K dítěti je třeba vstávat několikrát za noc, mnohé maminky by mohly vyprávět. Snažte se najít si čas pro sebe, čas, kdy se budete věnovat pouze sobě. Vaše tělo vám za to poděkuje, navíc se budete cítit lépe.

Ke štěstí, duševní pohodě a tím i ke zdraví do značné míry přispívá vykonávání práce, která vás naplňuje, která vás baví. Pokud nemáte to štěstí takovou práci vykonávat, je pro vás klíčové dopřát si dostatek času pro sebe, času, kdy zapomenete na práci, která vás nebaví.

Více článků najdete na portálu mamci.cz

Komentujte

avatar
  Subscribe  
Upozornit na